Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

som rid54 säger så har en sulfatiserat batteri syra bunden i (stora) sylfatkristaller som laddning inte rår på - därför ä syravikten lägre och även vilopolspänningen

om batteriet har stått laddat och därefter vila oanslutet i minst 24 timmar inan mätning så är batteriet OK om spänningen är 12.8 Volt och däröver medans är det nedåt 12.6 volt så är det indikation att en del av batteriet sulfatiserat.

Den andra stora faran att batteri inte lämnar ström som de skall och tom. kan ge plötsligt haveri är om batteriet har överladdats under lång tid (som tex. med klassisk batteriladdare utan elektronik som stänger av och det blev bortglömt någon eller ett par extra dagar) - ett sådan batteri mäter bra både syraviktsmässigt och polspänning och det finns inget som indikerar 'fara' om man inte kan öppna proppen och titta på plattorna - om man kan titta och plattorna verkar mosiga så är det illa då gallerstrukturerna som leder ström från den aktiva massa mot anslutningspolerna är i stort sett bortfrätta. Kan man inte kontrollera visuellt som dagens MF och AGM-batterier så är högströms urladdningsprov den enda alternativet och man skall inte bli förvånad om batteriet havererar under provet då av korrosion mycket tunna kvarvarande gallestrukturer helt enkelt smälter av, av den höga öka strömmen och batteriet är blyskrot.
Rådlös skrev:Så här kan en belastningsprovare se ut: http://sga.resolutor.se/go/product.aspx ... vel=060903
Haha, kul att du länkar till jobbet! :D
Vi har en till (som jag inte fått upp i webshopen än...) med skrivare, den modellen använder vi själva när vi felsöker reklamerade batterier. Mycket praktiskt med en remsa med batteriets status.

Men de kostar flis. Den länkade rockar loss på 1195 plus moms och då är ändå det ett kampanjpris. Ordinarie 1500 plus. Den vi använder ligger på 2268 ordinarie...
Hej, jag är också lite nyfiken; finns det nåt enkelt man kan göra hemma i garaget för att T ex jämföra två batterier? Jag skulle kunna koppla en kompressor till batterierna och se vilket batteri som dippar mest i spänning, men skulle det säga mig nåt?
Koppla ihop några lampor på 55-65 W styck och koppla in. Vid en belastning på 120 W tar man ut 10 A från batteriet, sedan är det bara att se hur länge det lyser :) . Ett 80 Ah batteri ska ju teoretiskt klara 8h i det läget. Teoretiskt... Mät spänningen och låt den inte sjunka under drygt 11 V.

En startmotor drar flera hundra A och det är svårt att simulera utan riktig testutrustning. Varmt blir det...
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?