Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Den energi, vi lagrar i bilen när vi accelererar, är beroende av hastigheten och bilens totala vikt. Att accelerera till 80, kostar x mängd bensin, oavsett om det tar 5 sekunder eller 5 minuter, förutsatt att vikten är den samma.
Njae ,"kostnaden" är bara konstant om effektiviteten är konstant på motorns alla belastningsfall...vilket den inte är. Till exempel så är fullgasacceleration och höga varvtal inte så effektivt eftersom man ger tillskott av bränsle och att pumpeffekten avtar över optimala varvtal.
Lagom är faktiskt bäst, man blir förvånad när man mäter lite olika körmönster på ecodrivingkursen..

/Thomas
av rid54
Ibland får man känslan av att råden för "ekonomisk körning" förutsätter laboratorieförhållanden och inte alls de normala vägförhållanden man träffar på i landet. Om man vore helt ostörd på vägen och kunde köra helt "enligt receptet" (vilket av dem man nu föredrar...) så kan man kanske isolera hur mycket olika åtgärder bidrar (hoppa över växlar, rulla i friläge mm, mm). I verklig trafik -däremot- handlar det om att inte störa samspelet och alltid tänka på säkerheten och att inte störa andras rytm (för då kan de inte köra ekonomiskt!). Det jag kan se av körstilen hos många av mina mottrafikanter i stockholmstrakten är att de struntar fullständigt i planeringen. De kanske håller på med en massa andra trix, som att hoppa över växlar och inte använda ström till blinkersen eller bakljusen, men dessa besparingar går definitivt om intet, när de absolut ska köra om med fullt pådrag och sedan panikbromsa sig in på en avfart som de nästan missar. Eller nåt liknande smart drag. Visserligen tycks många vilja dra nytta av luftströmmen av framförvarande, men med de korta avstånden blir det mycket bromsande och när sedan "upphinnandeolyckan" väl inträffar, så har bränslebesparingen nog plötsligt blivit ointressant (och "uppäten").

Kort sagt så har nog vissa åtgärder en viss, teoretisk inverkan på bränsleförbrukningen, medan de riktigt effektiva sparknepen (att hålla lite lägre fart och att planera körningen) inte ofta tillämpas och då blir det ju som det blir...
Användarvisningsbild
av Funk
Visst har du till viss del rätt, men genom att lära sig "hela arsenalen" kan man använda det som passar en. Planering är A och O, men det andra kan hjälpa till.
När jag gick ecodrivekursen så sänkte min medåkare sin förbrukning med 30% samtidigt som snittfarten på rundan ökade en hel del...det var planeringen till stor del. Jag började på ungefär samma värden som han slutade och sänkte min förbrukning med 5% genom framförallt bättre växlingar....det var tekniken.

/Thomas
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?