Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,
En inte helt oväsentlig sak är hur länge du tänker behålla en ev ny bil.
Och huruvida du kan tänka dig en av de svagare motorerna för dels att kanske komma ner lite i bränsleförbrukning dels komma ner i inköpskostnad för bilen.
Du har ju dagens V70 D2 och D3, och vad det lider kommer även nya VEA D2 och D3.
Nu vet jag inte om du föredrar automat eller manuell och det finns ju alltid möjlighet att välja manuell för att spara lite i inköpskostnad på en ny bil.

Sen kommer ju nya VEA även med svagare bensinmotorer, T3 och T4 (förutom dagens VEA T5 och T6 som finns ute och man kan köpa idag):

D2 120 hk 250 Nm
D3 150 hk 320 Nm
D4 181 hk 400 Nm
D5 231 hk 480 Nm

T3 150 hk 270 Nm
T4 190 hk 300/330 Nm (med Overboost)
T5 245 hk 350/380 Nm (med Overboost)
T6 306 hk 400N m

Så dina valmöjligheter är väl rätt goda dels vad som finns idag dels vad som snart kommer lite beroende på hur du prioriterar prestanda osv.

/Bo
av jpennerb
SvenB skrev:
jpennerb skrev:Så då förvinner det argumentet också för att slippa diesel!
Slippa. Det låter som att någon tvingar en annan att köpa diesel. :lol: Dessutom, Nordic Edition har inte bensinvärmare eftersom de har dieselmotorer. :D .
Njea...förstå mig rätt nu. Är själv inget "dieselfan" men kan överväga ett bränslebyte om nu min körsträcka skulle bli högre per år. Många andra väljer hellre en diesel framför bensin fast man bara kör 1000mil/år för att dom gillar diesel. Smaken är som baken! :D Har inte just nu stött på en dieselkombo som jag gillar. Dessa har jag testat och kört en hel del med: VW Passat MY10 R-line 170 TDI DSG, VW Sharan 170 TDI DSG, V70II 2.4d MY08, XC60, XC70, XC90 MY12-14 D5 Aut, V50 D2 MY12 m.m... ingen av dessa har jag gillat. Visst är viss ganska snåla på bränslet men det på bekostnad av komfort, känlsa osv.

Vilken "Edition" hade bränslevärmare som ingick, alltså med bensin? ??:-/ Är rätt säker att det var någon kampanj för ett tag sen.
Användarvisningsbild
av bem
Kolla på 2014 lagerbilar, det finns rätt bra priser nu innan årsskiftet både på T4 och dieslar, inkl vinterhul på köpet (Volvo kampanj).
Limited Edition, Business Edition(=Momentum+Teknikpaket) osv med Klimatpaket kan vara rätt bra köp nu om du inte vill vänta på VEA motor som passar dig bättre.
Köpte själv en lagerbil 2014 V70 D3 Business Edition med Klimatpaket plus VOC inkl vinterhjul och metallicfärg för några veckor sen.
Hittilsl nöjd - bil som bil, man behöver inte alltid låta "bygga" bilen efter exakt egna önskemål. det går i regel hitta lagerbilar som passar in på det mesta man önskar sig. Bara leta på.

/Bo
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?