Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Honda S2000. mkt bra motor, vxllåda, komfortabel samt prisvärd
av habs
ziaal243 skrev:Honda S2000. mkt bra motor, vxllåda, komfortabel samt prisvärd
säkert en jätte bra bil men hans fråga var vilken volvo .............
av Kmiland
Velg en 945 etter 1996 med FK motor.. da har du den beste bilen Volvo noen gang har laget....

Jeg har selv hatt 740, 2 stk 945 og V70N.... ingen tvil om at 945 med FK motor er den bilen som er BEST, gjerne ikke på design og comfort, der vinner V70N, men overall kvalitet og billige deler..... der er ingen som slår gode gamle 945'en...

så en som nevnte SAAB.. det er jo værre en å spise andre sine snottiker...

:lol:
av Harlock
Åker V70 nu, hadde en 740 innan o tycker den bilen är "rejälare" på nått sätt (dock en tråkigt bil :P). Så min röst hamnar på 740/940

Edit: denna tråd var visst gammal :P
av Pebben
habs skrev:
JKB skrev:Habs.

Tro inte att Volvon är säkrare bara för att mindre gick sönder på den.

Säkra bilar byggs ju så att så mycket som möjligt ska gå sönder/skrynklas ihop för att absorbera de krafter bilen utsätts för under en krock, bilen ska ta smällen inte passagerarna!

Alltså allt på bilen ska bli förstört vid en krock utom utrymmet där vi själva sitter förståss.

Mvh Jakob
jo det är klart att det mesta skall bli förstört vid en krock men om den ena bilen får skrotas vid en krock och den andra bytta en stöt fångare, vilken är säkrast.
Sen får du inte glöma att äldre bilar inte funkar ricktigt så som du beskriver då dom inte är byggda efter den tekniken.

jo så jag kan tilllägga att mina kompisar frontal krockade med en volvo, dom satt själva också i en volvo, båda bilarna voltade ut i skogen på vardera sida av väggen, båda bilarna höll över 90km/h och blev skrot, men ingen blev skadad förutom några små blåmärken, både polisen och sjukhus personalen sa att om dom kunde vara lyckliga över att dom satt i en volvo och inget annat.
Det är inte så enkelt, precis som någon sa tidigare skall bilarna demoleras för att minska g-grakten på personerne. Ex. så är vissa bilar med dragkrok betydligt farligare än utan vid påkörning bakifrån. Det ökar risken för whipflashskador. Bilarna håller bättre och kanske ett stötfångarbyte räcker. Så svaret kan lika gärna vara motsatt. Den bilen som gick sönder mest kan vara säkrast.
Vidare om de krockar i 90km/h och voltar mm så har de fruktansvärd tur oavsätt bilmärke. Volvo är såklart jättesäkra men det du beskriver klarar inga bilar om oturen skulle vara framme. I verkliga olycka i sverige enligt statestiken är Saab 9-3/9-5 säkrast (2005).

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]