Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är för ung.. har aldrig kört en förgasarbil.. En kompis hade en gammal bubbla som förstabil.. så jag har nog åkt i en... dock utan att reflektera över hur man bäst skulle eco-köra den. :D
Nu får du skärpa dig @joel80, varför tror du SAAB 96 har automatiskt frihjul? :)
Lite kul var det med dom bilarna, syrran hade en sån för längesen, har för mig att det t.o.m. gick att koppla in/ur motorbroms med en liten spak?
av rid54
Frihjulet i SAAB är en kvarleva från tvåtaktseran. Dessa motorer hade bränslebaserad smörjning och kunde inte klara att "rotera med" bilen utan pådrag utan att riskera oljebrist.
Jag tror ingenting.. har aldrig suttit i en SAAB 96.. :)

Men är det som rid54 säger så har det inget med förbrukning att göra.. (PO)

Och håller helt med om att vissa av de där snåltipsen i länken inte verkar helt genomtänkta..
(Ursäkta all OT)
Nja, i 2taktarna är det möjligt att det var tvunget att vara frihjul, men som @rid54 skriver så var det i 96an en kvarleva från det, och mer som en option där. Kan mycket väl minnas helt fel, det var längesen, men som jag minns det så var det lite av en (ekonomisk) finess, och man kunde med en spak välja frihjul eller motorbroms. Den tidens ecofiness, på den gamla goda tiden så var väl friläge/frihjul i utförsbackar en av sakerna man kunde göra om man ville vara ekonomisk
2444ever: Alla tvåtaktsbilmotorer hade frihjul och dom var alla automatiska (om dom inte var tillfälligt bortkopplade med en spak) Det har även funnits någon enstaka fyrtaktsmotor med frihjul förutom senare SAAB. I nuläget kommer jag inte på vilket fabrikat det var (Rover???) Men vi talar om 50 och tidigt 60-tal.
Frihjulet kopplar automatiskt ur när drivaxlarna till hjulen snurrar fortare än motoraxeln.
Jag var med på den tiden och har även ägt en SAAB 95 (combimodellen) med tvåtaktsmotor.
Världsmästerskapet i fördomar om styrsystem gick tydligen av stapeln i somras.

Man kör lambdareglerat så mycket det bara går. Det som sätter stopp är uppfetning (antingen på grund av knack eller för hög avgastemperatur).

Att man skulle köra open loop vid minsta laständring är skitsnack, koppla in en OBDII-grunkamojs i en modern bil och se själva.

EGR används för att få ner hastigheten på förbränningen, lägre cylindertryck = lägre förbränningstemperatur. Minskar också pumpförluster på bensinmotorer.

En smalbandslambda kan bara mäta fett eller magert. Därav går motorn fett/magert om vart annat, katalysatorn är som tur är syrelagrande, så det är knappast ett problem.
Inget i tråden motsäger det du skriver, tvärtom, det du skriver har redan skrivits i tråden även om det skrivits med något andra ord.
Om du sen väljer att tolka det som står på ett sätt som ingen annan gör så får det stå för dig.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]