Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"File Not found 404", står det när jag försöker se din bild.

Ibland står det skrivet bredvid elektronikkomponenter på kretskortet vad det är. Om det står R, så är det motstånd. Om det står C, så är det kondensatorer. Och dioder heter i logik med detta D. Komponenterna kan även ha ett ordningsnummer, t.ex R1 eller R2 osv. Då vet man direkt vad det är och vilket värde om man har någon sorts beskrivning på kretskortet eller funktionen. Är komponenterna hålmonterade, med lödben eller ytmonterade, fastlödda direkt på ytan?
Rådlös skrev:"File Not found 404", står det när jag försöker se dibrevid.

Ibland står det skrivet bredvid elektronikkomponenter på kretskortet vad det är. Om det står R, så är det motstånd. Om det står C, så är det kondensatorer. Och dioder heter i logik med detta D. Komponenterna kan även ha ett ordningsnummer, t.ex R1 eller R2 osv. Då vet man direkt vad det är och vilket värde om man har någon sorts beskrivning på kretskortet eller funktionen. Är komponenterna hålmonterade, med lödben eller ytmonterade, fastlödda direkt på ytan?
Konstigt länken funkar för mig.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68136&size=full

L1006 står det brevid.
Jag köpte den ny men datorn fick ingen kontakt med bilen så jag kollade garantin men i Kina verkar de inte bry sig så mycket.
Så jag tog i sär den själv och såg ganska snabbt varför den inte funkar.
Bokstaven L används vanligen som beteckning för induktans. Det är i princip en spole (men den kan vara utförd i lager- eller tunnfilmsteknik). Enhet för induktans är Henry som är en relativt stor enehet. Vanligen ligger ytmonterade induktanser i nH eller uH området. Det finns olika induktanser bl.a. avsedda som avstörning i matningskretsar, som induktans i svängsningskretsar för RF, i olika filter, etc. Om komponenten är bränd och beteckningen är borta kan det vara svår att fastställa induktansens storlek. Följ kretskortsbanorna för att se om induktansen sitter i serie med matning till komponent/funktion eller om den verkar ingå i en svängningskrets, t.ex. i felkodsläsarens trådlösa kommunikation. Om induktansen misstänks vara en avstörning i serie med matning så är ersättningsvärdet inte kritiskt. Man kan t.o.m. tänka sig att bygla den, men risken för påverkan av störningar ökar. Men t.ex. i en avstämd svängningskrets eller ett filter är värdet på induktansen mer kritiskt. Hur som helst ska förutom värdet i Henry, även nominell ström samt likspänningsresistans beaktas. Kolla t.ex. hos ELFA, Electrokit eller Farnell, de har mycket ytmonterade induktanser i sortimentet.

Några länkar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %2F+Filter
http://www.electrokit.com/induktiva-komponenter.c171
http://se.farnell.com/inductors-chokes-coils
Shit jag sökte en duktig elektriker och fick en :-)

Sen förstår jag inte riktigt allt men mycket.
Fick faktiskt tips av en annan också att prova byggla (den är ju ändå trasig).

Men du pratar också om störningar. Och där hänger jag inte riktigt med.
Är det alltså bättre att löda löda förbi den trasiga spolen och sätta något där som tar bort störningar ?
Jonas_latt skrev:Men du pratar också om störningar. Och där hänger jag inte riktigt med.
Är det alltså bättre att löda löda förbi den trasiga spolen och sätta något där som tar bort störningar ?
Ibland används en induktans i serie på matningar (sk. drossel) för avstörning. En induktans släpper igenom DC (likspänning) men dämpar i varierande grad växelspänning. Transienter (störningar) uppträder mycket förenklat som växelspänning (om än kortvarigt både i tid och period) och dämpas av serieinduktans. Om induktansen som brunnit på ditt kort har denna funktion kan den ersättas med en bygling. Men man tappar då dämpning av störningar. Att sätta någon annan komponent i serie som dämpar störningar blir svårt. En induktans ska det vara. Men om induktansen har en annan uppgift t.ex. ingår i en avstämd svängningskrets, RF, ett filter eller dyl. måste den bytas till en ny med samma värde. Men eftersom den brunnit tror jag den används som drossel. Utan att se kortet och dess ledningsbanor är det svårt att ge mer utförligt tips.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]