Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Hej! Min första nybilsbeställning är gjord och leverans närmar sig.
Jag har sökt runt en hel del och förvånats över att jag ändå inte lyckats hitta någon bra checklista att följa vid hämtning/leverans av ny bil från handlare. :shock: Jag vet att handlaren redan utfört en egen leveranskontroll och att alla garantier osv gäller, men som någon sa; är man rädd om bilen och inte vill åka till verkstan för fel som uppstår pga någon annans slarv, så ska man inte lämna något åt slumpen. Jag har heller aldrig träffat någon handlare som går att lita på eller verkstad som inte slarvar. Förhandlingspositionen för att få hjälp snabbt och smidigt är ju dessutom bättre innan bilen är betald. Det vore konstigt om jag inte hittar någon liten skråma, men det kommer jag nog ha överseende med. Viktigast är att man har koll. Är det mycket besvär blir det kanske förhandling...

Jag tar gärna emot alla tips. I brist på bättre för stunden så har jag börjat skissa på en egen lista:
- Reg.nr./bilreg.-koll (drag, mm) (om ej redan gjort)
- Typ, utr, och tillbehör enl beställning (sep kopia av best som chk-lista)
- Fel/skador/smuts Exteriört (sep lista): Läckage (undertill), Lacken (uppifrån och ned), Fälgar, Trösklar/skärmar/stötfångare/lock/luckor, Motor (spill, smuts, fel, skador), Lyktor och lampor (sprickor, kondens), Rutor (i dagsljus)
- Fel/skador/smuts Interiört (sep lista): Fukt (lister, mattor etc), Tak, Stolpar/dörrar (inkl utrymmen, smutsfingrar etc), Golv, Instr.bräda (inkl utrymmen och reglage), Stolar (alla lägen), Bagage (inkl utrymmen)
- Fel/skador/smuts Tillbehör: Drag (alla delar), Mattor (gummi, textil) , Vinterhjul (16”, conti, dubb, färska)
- Kontroll av utr / funktion (sep lista m ref. t manual)
- Kontroll grund (vätskor, däck, torkare, motor, ljud, klimat etc)
- Provtur (1 mil m säljare – kontroll grund; ratt/hjulinst./obalans, låda, bromsar, reglage, etc)
- Handlingar (instruktionsböcker, garantier, reg.bevis, kontrakt/kvitto, rabatter/erbjudanden)
av Herkulez
Den där nybilsleveransen lär ju ta en halv dag :lol: Men det är klart man ska se över bilen så noga man kan och hitta ev. problem med en gång. Så mycket enklare och bättre precis som du skriver. Oljiga finger avtryck interiört, dåligt tvättad bil med en massa tvätt repor är nog inte helt ovanligt och känns ganska trist vid en nybils leverans. Men det har du checkat av.

Själv klarade jag mig ganska bra sist även om jag inte checkade av så grundligt. Det jag dock omedelbart noterade var att bilen hade lite tvätt repor. Även om det kan vara jäkligt svårt att undvika det med en "sprillans" så är jag övertygat att om att man många gånger kan göra det mycket bättre. Inget jag började tjafsa om.
Användarvisningsbild
av joel80
Har du beställt en bil med Bluetooth-funktion är det ju bra om du parar din telefon i din kontroll och testat att ringa ett samtal och ta emot ett samtal i bilen.

Har du VOC är det ju också något du kan försöka se till att få att fungera innan du åker från handlaren. (Ladda hem appen till mobilen innan så det är klarinstallerat på din mobil.

Min vindrutetorkare bak visade sig efter några månader gå för långt ner och fastnade i nedre skarven på rutan. Vet inte om jag hade sett att den gick för långt ner från början, då det inte blev problem före våren/sommaren.

Min elhiss på förarsidan krånglar också och jag ska få hjälp med det nu snart.. Autostängningen när man bara trycker en snabb gång för att köra upp den funkar inte.. den vänder och åker ner igen. Så får man köra upp den manuellt.. Jag har testat att själv nollställa enligt instruktioner på forumet men det är nått mekaniskt som går så fönstret segar sig upp sista biten. Se till att testa alla fönster (och snabbtryck upp för att kolla så autostängning funkar) ordentligt.
av Dpblad
Flera kloka inlägg - som vanligt. Tackar och bockar.
Tvättrepor hamnar i bedömningslådan. I detta fall räknar jag ändå med att det kommer vara proffsigt utfört.
Visst, en halvdag blir det säkert, men jag kan lika prova av allt där som hemma. Möjligen blir jag som kund betraktad som lite udda och besvärlig kuf, men det kan jag leva med. (HMM)

Både Bluetooth och VOC är aktuellt och kommer skärskådas. Inkl den känsliga tfn-positionen nära 7"-displayen (där man vill ha brodit-hållaren).
Bakrutetorkare noterat, liksom rutornas manöver och funktion. El-bakluckeinställningen vågar jag inte röra efter buggrapporterna här på forumet (tackar för dessa) om problem med återgång till max-läget.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Känns lite överdrivet att gå igenom allt det.
Till största delen sådant som inte kan åtgärdas direkt på plats och ändå går att ta med säljaren i efterhand.
Okulär kontroll av bilen för att upptäcka ev. transportskador räcker gott.
Användarvisningsbild
av joel80
Vissa av sakerna kan du utföra efter uthämtning tycker jag också.. men kanske om du vill i anslutning till bilfirman så du bara kan springa in och säga till dem att boka verkstadstid om det är nått du hittar.

Med garantierna är det inga problem att komma in månader efteråt med saker som t.ex bakrutetorkaren eller sånna fel. Det viktiga att kolla är ju eventuella skador som uppstått vid leverans från butik och på bilfirman. Allt vad bilens olika funktioner beträffar så är du fullt skyddad mot extra kostnader med de garantier och konsumentskydd du har. :)
av Dpblad
Jo jag kan hålla med om att fel som uppenbarligen härör från tillverkning inte behöver identifieras omedelbart. Får nog arbete igenom listan och sålla lite. Ex funktioner (tidsödande att gå igenom).
Mina rättigheter tror jag att jag har koll på (fick nyligen rätt mot en MRF-handlare i ARN, men det är en annan historia). En liten tanke jag hade var minimera besvär med verkstadsbesök genom att samla "allt-i-ett" och att det i min situation nog skulle underlätta att avvakta med uthämtningen om det fanns åtgärdsbehov. Nu kanske det ändå alltid uppkommer saker under första tiden hur man än gör - så det kan kvitta?
av Herkulez
joel80 skrev:Vissa av sakerna kan du utföra efter uthämtning tycker jag också.. men kanske om du vill i anslutning till bilfirman så du bara kan springa in och säga till dem att boka verkstadstid om det är nått du hittar.

Med garantierna är det inga problem att komma in månader efteråt med saker som t.ex bakrutetorkaren eller sånna fel. Det viktiga att kolla är ju eventuella skador som uppstått vid leverans från butik och på bilfirman. Allt vad bilens olika funktioner beträffar så är du fullt skyddad mot extra kostnader med de garantier och konsumentskydd du har. :)
Exakt! Lägg största energin på att upptäcka ev. yttre/inre skador från fabrik till leverans.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]