Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
Hejsan,

Ena drivknuten på fiestan har börjat knäppa som fan när man svänger och gasar samtidigt, jag undrar om ni kan förklara lite lätt hur man byter den,
Jag är inte grön när det gäller mek, men har heller aldrig bytt en drivknut.

Knuten sitter med låsring om jag förstått det rätt? behöver man avdragare eller går det utan?
Användarvisningsbild
av Variosboy
En generell beskrivning:
Hissa upp det hjul det gäller.
Bort med hjulet och muttern i mitten av navet.
Lossa bulten som håller fjäderbenet i nedre länkarmen.
Vinkla ut fjäderbenet så du kan få ur drivknuten ur navet.
Bort med drivknuten från drivaxeln.
På vissa drivknutar är det gängat i änden med splines, är det det kan man gänga i en bult här för att använda som en press mot änden på drivaxeln.
När du fått bort knuten är det till å göra rent drivaxelns ände, ja, bort med gamla damasken först så klart. Sen är det montage i omvänd ordning.

Det som kan ställa till bekymmer är att lossa bulten till fjäderbenet och kan vara lite lurigt att få bort knuten från axeln, men det löser du!

Kör hårt! (Lugnt och metodiskt alltså!) :wink:
av KenZoo
Tack så mycket för beskrivningen,

Hört att man inte ska rycka för mycket i drivaxeln då den kan följa med ur växellådan, stämmer det?
av KenZoo
Påbörjade jobbet idag men stötte på hinder.

när jag skulle lossa nedre länkarm så tog det stopp då ett snille på Ford har valt att ha en Torx skruv där istället för något som man lätt kan dra av som bult, försökte såklart men det gick åt helvette,,, "#¤¤%#¤"#%56 blir väl o lämna in
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]