Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Senast jag var på skroten (icke självplock) så hängde Cargard fjärrkontroller där. Jag frågade vad de kostade, och jag har för mig att det var 150 eller 200 kr. Då kan man lika gärna köpa en original sa jag, den kostar dubbelt men man får en sprillans ny och man vet att den fungerar. Han såg på mig och jag såg att han tyckte att jag var dum i huvudet, men de måste få höra att de tar överpriser.
av *pettson*
Lite intressant tråd det här faktiskt. I mångt och mycket får man vara arg, men man ska vara det på rätt saker. Att det inte fungerar som man tror, det är inget att skälla på skrotarna för. Det är dags att ni sätter er in i hur saker fungerar helt enkelt.

Först är jag nyfiken på vem som tror att sådär 80.000-120.000 delar har rätt pris varje dag? Prissättning sker när det läggs in på lagret och justeras inte i normalfallet förräns någon säger till eller förräns någon aktuell lista dyker upp, det ligger ingen magisk onlineserver och uppdaterar på dagspris.
Cabas är en av listorna som används. Cabas säger exakt vad en del ska kosta och används av försäkringsbolagen. Det finns även samarbete mellan reservdelar på märken och skrotarna så att man kan försöka hålla så exakta priser det går. Sen bör man komma ihåg att saker som inte finns att köpa längre nya, inte är värdelösa begagnade. Det är inte så saker fungerar. Då skulle man lätt få en 50talsbil för renovering gratis med samma ideologi. Begränsat antal ger högre priser. Ska du ha dom får du betala. Krasst sett.
Är det priser man undrar över, då kan man ju fråga eller påpeka. Att vara ett personifierat rövhål gynnar ingen, allra minst dej som kund får jag förmoda.
Den som jobbar på skroten lär inte ha memorerat priserna utan läser det innantill när han tar fram lagernumret. Det lär förmodligen inte vara han eller hon som lagt in priset heller. Dom flesta har folk som endast sysslar med detta varje dag.(prissättning) Å andra sidan kan man försöka förstå att det med 10 demonteringsplatser rullar in runt låt säga 40 delar per bil (lågt räknat) det blir 400delar varannan dag. Alla ska bedömas, katalogiseras, fotas och prissättas. Tar man fler delar blir det mera att göra. Då lär inte just den personen prissätta 70-80.000 äldre delar med aktuellt pris samtidigt.

Att jämföra piratsaker med orginalsaker är förvisso helt rätt ur funktionssynpunkt. Men inte ur prissynpunkt. Kostar en orginallykta 2500kronor och det finns en fin på hyllan så är inte 1000-1200 oskäligt. Jämfört med en pirat är det naturligtvis svindyrt. Å andra sidan kostar dom flesta piratlyktor runt 400 spänn på skrotarna. Varför betala 800 spänn för en färdiglackad skärm när en ny kostar lika mycket? Eller varför får lackeraren ta 1000 spänn för en lack, när jag kan köpa en hel skärm i rätt färg för pengarna? Jämföra är bra, men inte mellan äpplen och päron.

Lukrativt, tja.. en del svarar jag då. En del saker går åt som smör. Andra saker vilar 10år på ett lager alla har det olika förspänt.
För den som nu tror det är gratis att plocka ned bilar och lagerhålla önskar jag ett rejält studiebesök, då vet ni vad som kostar när det gäller anläggningar, tillstånd och miljö samt arbetskraft och liknande. Prova gärna på JBs. Där är modernt och fint. Där syns vart pengarna går.
Skrotarna har det också väldigt olika när det gäller att få in bilar. En del skrotar överöses med skrotbilar ifrån försäkringsbolagen. Andra får köpa varenda bil för egna pengar och sen plocka ned. Inköp sker på diverse ställen och betalas med normalpris på t.ex blocket eller för den delen KVD eller nåt annat.

Jag säger det igen. Åk på studiebesök..
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag kollar alltid upp nypris på en vara jag är intresserad av och jämför lite vad marknaden säger för värde. Sen åker man till en skrot som har noll koll och köper billigt :D
Går göra riktiga fynd på skrotarna oxå

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]