Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av noksins
Jag är ute efter en bra dragbil och har hittat 2 st som jag velar lite mellan så jag skulle vilja se om ni kan skriva lite för och nackdelar med dessa två?

Den ena är en v70 2,4 T tillverkad 2000 men har utseende som en 2001 199 HK Manuell Tygklädsel
Den andra är en XC70 2000 193 HK Manuell Skinnklädsel, dock ser den lite sprucken ut

Båda har gått typ lika långt.
På bilderna så ser båda ut att vara i bra skick!
Båda är besiktade men bara den ena är skattad.

I pris skiljer det ca 7 000 kr mellan dem.

Tacksam för svar.
Vanliga problem med dessa modeller får ni gärna skriva ut.
av llesrof
Manuell klädsel i båda tydligen :wink: Jag är partisk då jag kör XC70. Skall man vara petig så kom namnet XC70 först 2003 i samband med uppdaterad motor och övergång till haldexsystem. Innan dess heter de V70 Cross Country och har sviskonkoppling. Många klagar på det gamla AWD-systemet, främst de som själva inte har det. Känslig vinkelväxel och hylsa mellan växellåda och vinkelväxel har du på båda AWD-systemen. På de gamla är dessutom själva sviskonkopplingen känslig och går varm ifall däckslitaget är för stort på hjulen mellan fram- och bakaxel. AWD är underbart på vintern och har man haft det vill man inte vara utan. Den första Cross Country-modellen är störtkool och har massvis av karaktär till skillnad från en vanlig tråk-V70.
Användarvisningsbild
av Guligan
Den V70 XC som TS nämner lär ju vara av den äldre generationen med tanke på antalet hk. Så det skiljer kanske mer än man tror.
av noksins
Det kommer inte bli en xc70 eftersom många varnar över att fyrhjulsdriften är vana att krångla på de äldre modellerna, vad jag förstår så var det inte förrän efter typ 2001 som det blev bättre?

Jag försöker i nuläget hitta en hemsida med serviceintervaller för v70 2,4t 2001, någon som vet vart jag kan hitta detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
noksins skrev:Det kommer inte bli en xc70 eftersom många varnar över att fyrhjulsdriften är vana att krångla på de äldre modellerna, vad jag förstår så var det inte förrän efter typ 2001 som det blev bättre?
Till MY03 kom Haldex.
Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]