Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
MartinS skrev:Då det inte skiljer mer än 2mm mellan nya och de däck du har tror jag du kan byta två av däcken så länge du skaffar identiska däck avseende märke/modell, det skulle jag göra i alla fall.

Jag skulle dock rekommendera dig att sätta de nya fram så att du kommer slita dom jämt med bakdäcken. Sätter du de nya bak kommer skillnaden i mönsterdjup blir större och större för var dag som går. Vad det gäller väggrepp vill jag påstå att det är ointressant i detta fallet när skillnaden i mönsterdjup är så liten och det dessutom är identiska däck.

/Martin
Håller helt med Martin.

Gör lika på min AWD
Sätter alltid dom sämsta bak för att hålla dom så lika som möjligt i slitage.

Brukar vara lagom varannan säsong fram varannan bak.
Då brukar slitaget ligga som mest 1-2milimeter ifrån varann i slitage. Ibland lika. Brukar mäta och skifta mellan fram och bak för att hålla slitaget gämt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av 2444ever
Det här med "panikbromsning - krascha mot lastbil med sidan före" i samband med diskussionen om var man skall sätta däck med lite mindre mönsterdjup tycker jag känns lite överdramatiskt. Om man har ABS-bromsar borde väl snarare mindre mönsterdjup bak (OM det överhuvudtaget skulle märkas, och då menar jag skillnad i mönsterdjup) enbart ge lite sämre bromsverkan bak?

Och när det gäller fäste i kurvor så tror jag att i de flesta situationer är det bättre för en ovan förare om det släpper lite bak snarare än fram, att inte kunna styra tror jag är värre i dom situationerna. Att baken skulle bryta ut i en rejäl sladd är väl mer i typ moddigt väglag och liknande, att det blir ett "kast", och då tror jag inte att några millimeters skillnad fram/bak påverkar situationen så mycket, alltså att det som påverkar är mönstret/mönsterdjupet, INTE skillnaden i mönsterdjup fram/bak.
Dessutom, vid situationen högre fart än friktionen tillåter, har de flesta oftast lite lite drivning (alltså inte frikopplat) och då släpper väl ändå framvagnen lättare (vid FWD, och AWD av den typ som Volvo har)?

Kör man med "MartinS-metoden" så har man oftare liknande mönsterdjup fram/bak.
Mitt resonemang bygger självklart på att man har bra däck fram/bak, med endast en liten skillnad i mönsterdjup, om man skulle ha 2 regummerade blankslitna kinadäck och 2 nya Nokian så är det en helt annan diskussion.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svedan skrev:Du har mindre problem som inte har viskokoppling! Eterträdaren klarar omkretsskillnaden enormt bättre än gamla visko.
Visst, men eftersom både Haldex och BMW xDrive saknar mellandiff som kan ta upp skillnaden pga olika stora däck i vartal så kommer skillnaden att få sliras bort i lamellpaktet. Som ju dock tål mer än Viscon. BMW tex övergår ju till att vara 2wd om det diffar mer än 1,5 % för att skydda lamellerna. Även Haldex ligger ligger ju med lite driv i hela tiden.

Så det är ju alltid bäst att försöka ha så jämt slitna däck som möjligt genom att skifta fram/bak lite nu och då.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]