Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TurboSpinn
Eftersom Ford Focus TDCi har samma motor osv som V50 (?) postar jag ett inlägg hos Er som är ett mer aktivt forum än det märkespecifika forumet. :)
Min Focus 1,6 TDCi blev kraftlös och när jag kopplade dog den. Jag försökte starta den med startmotorn samtidigt som jag rullade av bara farten. Motorn vägrade starta och jag fick kontakta Ford Assistans som skickade bärgare och fixade lånbil, tummen upp för dom!

Väl på Bilia kunde inte dom hitta något fel, varken felkoder eller annat. Dock sa dom att tempgivaren visade -60 grader och därmed blev motorn sur, och det var en glappkontakt som ställde till detta. Dock så vet jag av erfarenhet att om bilen har dålig spänning i batteriet visar bilen dessa symptom, vilken bilen gjorde när generatorn kraschade (bärgaren hade glömt stänga av P-luset som drog ut batteriet=dessa symptom). Men det är en annan historia.

Efter att jag fick hem bilen har den fungerat bra, pecis som vanligt, tills idag. Den dog igen när jag la i friläge på en parkering. Fick 200 i puls och vred om startnyckeln, och bilen startade med en gång. Lät bilen stå någon minut, DÖD. Startade igen och körde fort som satan hem (då jag var ca 6 mil hem).

På vägen hem gasade jag ur motorn ORDENTLIGT, utifall om det är igensotat som man har hört så mycket ryckten om på dieselbilar. Fullgas på alla växlarna från 2:an och uppåt, flera gånger om. Hem kom jag, dock med ett trasigt förtroende för min bil.

Är det någon annan som upplevt samma problem?

Vad blir symptomen om bränslefiltret är igensatt? (det skulle tydligen bytas vid 12ooo mil?)
Vad blir symptomen om partikelfiltret är igensatt?

Jag har inte en aning vad det kan vara då inga felkoder eller lampor lyser.

Skall tillägga att bilen är fullservad och jag bytta luftfiltret utöver senaste servicen för det ingick tydligen inte?! Typsikt med longlife på allt!

Tacksam för hjälp och tips!
Användarvisningsbild
av crumpets
Fastnat EGR-spjäll kanske? Vid högre laddtryck får du mindre egrverkan vid samma spjällöppning och det skulle kunna förklara varför den går vid hårt pådrag men dör på tomgång.
av TurboSpinn
Hur kontrollerar jag EGR-ventilen?

Jag tycker också bilen går segt innan turbon kickar in. Ibland måste jag gå ner på 1:an när jag med min gamla Honda Civic kunde köra på 2:an. Jag tycker alltså att motorn går segt att segdra mellan 1000-1300 v/min.

Kan det hjälpa i felsökningen?
crumpets skrev:Fastnat EGR-spjäll kanske? Vid högre laddtryck får du mindre egrverkan vid samma spjällöppning och det skulle kunna förklara varför den går vid hårt pådrag men dör på tomgång.
av TurboSpinn
Jag var ute och körde långt idag med bilen. Den gick fint, tills den plötsligt tappade kraft.

Försökte få igång den och den startade inte, låg på bra länge på startmotorn så lyser det i displayen "Extravärmare PÅ". Det har det aldrig gjort innan.

Efter flera startförsök så kom bilen igång och går fint igen. När jag körde i 90 km/h så blir motorn kraftlös och inget händer när jag trycker på gaspedalen, men så slår jag av och på tändningen så "fungerar" motorn som vanligt.

1: Om det är något tekniskt fel på någon givare eller liknande, bör inte detta varnas med en felkod?
2: Eftersom inte Bilia får upp några felkoder, eller några lampor lyser, kan jag utesluta tekniska fel?
3: Vad är felsymptomen för kasst bränslefilter?

Bilen går inte ojämt när den går, utan de spinner på bra. Men så plötsligt som ett brev på posten så tappar den all kraft, motorn får inte in något bränsle.

Sitter bränslefiltret mellan motorn och batteriet? Där ser det ut att saknas en sladd. Alla andra sladdar har jag tryckt och känt på.

Jag undar även var utetemperaturmätaren stter?

JAG BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP!!!
av TurboSpinn
Nej men mina tankar går antingen partikelfiltret eller bränslefiltret.

Kan jag kontrollera partikelfiltret på något smidigt sätt?
Vojje skrev:Har du kollat partikelfiltret?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]