Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

... är ett tips som ibland ges t.ex. på detta forum. Alltså: om (bensin)bilen har för höga HC-eller CO-värden tankar man en viss del E85 och så slinker bilen igenom besiktningen. Motorn skulle då gå "renare" (magrare?) på den större etanolinblandningen.

Jag tänker att det där är ett trick som hängt med sedan E85 var nytt och förgasarmotorer (eller snarare motorer utan lambdareglering) var lite vanligare, och att det är helt meningslöst att göra så på bilar nyare än från slutet av 1980-talet. Eller?

(Tanken är nu inte att det här ska bli en tråd om hur man fuskar utan snarare en tråd som uppmanar till att åtgärda ev. problem på riktigt.)
För högt HC har jag aldrig hört att man skulle kunna lösa med etanol, men CO däremot går säkerligen fint eftersom etanolen kräver lägre AFR och därmed vid samma mängd soppa insprutad borde ge mer syre över till bensinen att bilda CO2 istället för CO.
Lambdasonden mäter syreinnehållet i avgaserna. Den kan se om du går magert eller fett. Går den fett blir det CO eftersom du inte har syre nog att bilda co2. Vid förbränning blir det oftast kvar lite bensin ( som består av kolväten, HC), det kan det i princip bli oavsett om den går magert eller fett men risken blir såklart större om den går fett (mindre luftöverskott per bränsle innebär ofta att det tar längre tid att förbrännas så det hinner helt enkelt inte brinna upp, men det kan finnas andra orsaker också). Att det är HC i avgaserna beror med stor säkerhet på dålig katt som inte hinner bryta ner det till mer ofarliga substanser.
Jag hänger inte riktigt med. Jag har också förstått det som att signalen från lambdasonden varierar med halten syre (O2) i avgaserna. Går motorn på etanol krävs mer bränsle i förhållande till mängden luft än om den går på bensin, vilket regleringen kompenserar för, så resultatet borde bli detsamma. (Besiktningens prov tas ju på tomgång och på varv utan belastning, och då är regleringen i funktion.)
Har du för hög CO innebär det att du går för fett, då är det eventuellt fel på lambdasonden eller något annat i regleringen. Om den går lika fett fast med etanol inblandat, som kräver mindre syre, så kommer du alltså att kunna ligga på lambda 1. Men du har rätt i att i en helt välfungerande bil så borde den justera upp bränsleinsprutningen motsvarande så mycket e85 som du tankade i. Men att tanka det i en välfungerande bil var ju aldrig poängen, här går den ju för fett.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]