Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Än så länge är jag inte så full att jag inte klarar av den typen av matte ;)
10KWH är dock rätt mycket, men helt klart acceptabelt, så tar tillbaka den delen av mitt tidigare utlåtande.

Men frågan kvarstår, hur långt kommer man på en laddning? Mycket i det hela är ju inte bara priset (även om jag själv är av den snåla typen), utan även tiden per "tankning".
av Sharkbait
Lucif3r skrev:Än så länge är jag inte så full att jag inte klarar av den typen av matte ;)
:-)-) :lol: :-)-)

10KWH är dock rätt mycket, men helt klart acceptabelt, så tar tillbaka den delen av mitt tidigare utlåtande.

Men frågan kvarstår, hur långt kommer man på en laddning? Mycket i det hela är ju inte bara priset (även om jag själv är av den snåla typen), utan även tiden per "tankning".

5 mil per laddning enligt Volvo men det är väl den förskönade sanningen. Men som sagt så har vi en V60 Hybrid tråd och där lär det väl snart komma uppgifter om den verkliga räckvidden för batteriet i V60.

Här har du tid per tankning.

6A 7,5 timmar, 10A 4,5 timmar och 16A 3,5 timmar för att tanka upp V60n.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
5mil per laddning... Ja, det är ju verkligen inget att skryta med. Jag gör en resa väldigt ofta som är 8mil ToR, en sträcka på ca 1h i laglig hastighet med bensin.
Så med en V60 på El skulle samma sträcka ta ungefär 2h 45min, förutsatt att jag åkte hemmifrån fulladdad, och hade tillgång 16A laddning efter vägen (note: har druckit lite mer nu, så matten är väl ungefär som en 3e-klassare :mrgreen:).

Hur som, det är ju bra mycket längre restid med el än bensin/diesel/etanol. Jag tror det är där kruxet ligger emot elbilar. Liksom, vem vill spendera ~3h på en resa som skulle ta 1h med bensin och ge extra 2h med familjen t ex? Inte jag iaf. :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
Sharkbait skrev:5 mil per laddning enligt Volvo men det är väl den förskönade sanningen.
Sharkbait skrev:6A 7,5 timmar, 10A 4,5 timmar och 16A 3,5 timmar för att tanka upp V60n.
Det blir avrundat ungefär 1 timmes laddningstid för varje mils räckvidd i snitt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Camel skrev: Det blir avrundat ungefär 1 timmes laddningstid för varje mils räckvidd i snitt.
Sen ska milen köras också. Summa summarum blir gångfart. Har ni hört den om haren och sköldpaddan :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
Vojje skrev:Har ni hört den om haren och sköldpaddan :roll:
Man kan ju dock fundera på vilken bil som är haren resp. sköldpaddan. Det är inte helt självklart beroende på i vilken omfattning spektaklet betraktas. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Funk
OK grabbar, det verkar som ni missat själva poängen med att det just är en hybrid...behöver man längre körsträcka, toppfart eller acceleration så har man ju faktiskt 215hk dieselmotor att ta till. Så förutsatt att man inte är verkligt glömsk (det där med dieselmotorn) kommer alla resor att kunna vara precis lika snabba eller långa som innan. Hybridläge ger möjlighet att köra någonstans kring 100km blandad körning med en snittförbrukning på 0,17l/mil + en laddning a 1,70kr/milen (om jag minns siffrorna rätt, men på ett ungefär). Men det är klart, har man gett sig sjutton på att köra långresor på enbart el så kommer det att sin lilla tid. Det verkar dock en aningens korkat...

I siffror så påstås det att ca. 70% av världens dagliga pendling sker med sträckor under 50km enkel väg, pratar vi rena elbilar med ca 150km räckvidd lär de räcka till runt 90% av dagspendlarnas behov.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
Lucif3r skrev:
Vojje skrev:Har ni hört den om haren och sköldpaddan :roll:
Jag tror nog att I detta fallet är oddsen att sköldpaddan ska vinna tämligen låg :lol:
Det beror väl på hur lång harens förlängningssladd är :wink:
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]