Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FuNe
Hej!
Jag tänker byta min bensin driven Volvo till diesel.
Senaste tiden läser jag att folk har mycket problem med partikel-filter i Volvo bilar.
Har någon mer erfarenhet av detta och vad tänker Ni, är det värt att byta särskilt om man inte kör mer en 1500 mil/år.
Mvh
FuNe :???:
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är helt olika beroende på motor. 1.6d och 2.0d har service på filtret var 12000 mil (16 på nån?). Annars är det inte så mycket problem man hör om.
av KenZoo
det man läser mest är också hur löjligt dyr den 12000 mila servicen är. om man lämnar in.
av fidde69
KenZoo skrev:det man läser mest är också hur löjligt dyr den 12000 mila servicen är. om man lämnar in.

Visst den e dyr men 9000milaservicen på en 2,5ft med ventiljustering är inte helt gratis. Och som svar på ovanstående fråga så fyller man på partikelfiltret vid 6000mil och byter vid 12000, iaf på 1,6l. Bägge hyggligt dyra servicar...
Användarvisningsbild
av FuNe
crumpets skrev:Det är helt olika beroende på motor. 1.6d och 2.0d har service på filtret var 12000 mil (16 på nån?). Annars är det inte så mycket problem man hör om.
Men…. om man googlar ”problem med partikelfilter” dyker många problem med Volvo.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, för volvo säljs i enorma antal i Sverige, och senastear åren har de flesta av dessa varit partikelfilterförsedda. Lurkar man forumen mycket(läs massor) ser man lätt trender i vilka problemmotorer och komponenter som finns. Nästan allt gnäll om dessa filter är om hur dyra de är, samt trådar om hur man gör servicen billigare. Men fler komponenter = fler problem, det kommer man aldrig i från. Så självklart kommer en bunt människor alltid ha jobb med dem.
av *pettson*
crumpets skrev:Ja, för volvo säljs i enorma antal i Sverige, och senastear åren har de flesta av dessa varit partikelfilterförsedda. Lurkar man forumen mycket(läs massor) ser man lätt trender i vilka problemmotorer och komponenter som finns. Nästan allt gnäll om dessa filter är om hur dyra de är, samt trådar om hur man gör servicen billigare. Men fler komponenter = fler problem, det kommer man aldrig i från. Så självklart kommer en bunt människor alltid ha jobb med dem.
Det är ju folks oförmåga att tänka själva utanför trygghetszonen som gör att dom hamnar i en sits som är dyr.
Det finns ju för det första inget som tvingar dom till att välja dyraste verkstaden även om man vill gå till märkesverkstad.
Det finns inget som gör att märkesverkstan måste få sälja dej ett filter för (senaste prischeck ett år sedan på volvo) 10.000kr.
Kikar vi så tar autoexperten nästan 6400kronor. Medans en sida som heter fixabildelar.se tar 4435kronor, dock krävs det framförhållning.
Naturligtvis är även dom 4435kronorna sura. Men dom är (eller var?) långt ifrån vad andra väl betrodda tar för sina delar.
Det kommer aldrig bli gratis att ha bil. Men det kan kosta mindre om man är intresserad på allvar.
Menar jag har egna bekanta som äger en vanlig passat 2005års modell. Den behövde ses över i bromsarna och lite smått i samband med kamremsbytet. Naturligtvis endast på märkesverkstad. Det blev inte så farligt som man sa, man kan ju dela upp det på 4 månader.
Det kostade 17170spänn att lösa ut bilen. Vad man gjorde? Stora servicen, kamremsbyte och byte av 2 skivor+belägg runtom.
av timebandit
Håller med pettson.

Hade själv problem med partikelfiltret för ca 7 månader sedan. Visste hur dyrt det skulle bli på verkstad så jag kollade och jämförde priser på många ställen och det slutade med att jag bytte det själv på en GDS-hall.
Totalsumma inklusive partikelfiltret, lifthyra mm hamnade på 3100:-

Allt behöver verkligen inte göras på märkesverkstad. Man kan även köpa billigare filter från england eller andra leverantörer och få en annan verkstad än bilia att byta och slippa dyra fakturor.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]