crumpets skrev:Ja, för volvo säljs i enorma antal i Sverige, och senastear åren har de flesta av dessa varit partikelfilterförsedda. Lurkar man forumen mycket(läs massor) ser man lätt trender i vilka problemmotorer och komponenter som finns. Nästan allt gnäll om dessa filter är om hur dyra de är, samt trådar om hur man gör servicen billigare. Men fler komponenter = fler problem, det kommer man aldrig i från. Så självklart kommer en bunt människor alltid ha jobb med dem.
Det är ju folks oförmåga att tänka själva utanför trygghetszonen som gör att dom hamnar i en sits som är dyr.
Det finns ju för det första inget som tvingar dom till att välja dyraste verkstaden även om man vill gå till märkesverkstad.
Det finns inget som gör att märkesverkstan måste få sälja dej ett filter för (senaste prischeck ett år sedan på volvo) 10.000kr.
Kikar vi så tar autoexperten nästan 6400kronor. Medans en sida som heter fixabildelar.se tar 4435kronor, dock krävs det framförhållning.
Naturligtvis är även dom 4435kronorna sura. Men dom är (eller var?) långt ifrån vad andra väl betrodda tar för sina delar.
Det kommer aldrig bli gratis att ha bil. Men det kan kosta mindre om man är intresserad på allvar.
Menar jag har egna bekanta som äger en vanlig passat 2005års modell. Den behövde ses över i bromsarna och lite smått i samband med kamremsbytet. Naturligtvis endast på märkesverkstad. Det blev inte så farligt som man sa, man kan ju dela upp det på 4 månader.
Det kostade 17170spänn att lösa ut bilen. Vad man gjorde? Stora servicen, kamremsbyte och byte av 2 skivor+belägg runtom.