Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Lucif3r skrev:Är det inte växternas fel vi har denna bränsle-hysteri nu?
Det där får du gärna utveckla. Jag trodde det var efterfrågan som orsakade bränslehysterin. Och den påstådda klimatpåverkan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:
VolvoB20 skrev:Eftersom en växt kan ha över 30% i verkningsgrad i att direkt omvandla solljuset till bunden energi så kommer det vara svårt att slå det om man ska ha flera steg typ Sol -> Solceller -> Elenergi -> CO2+Vatten - > Kolväte
Varför skulle växter vara måttstocken för teknologi?
Kostnadsfråga, om en växt kan omvandla koldioxid och vatten till ett utmärkt biobränsle med bara lite solljus som energikälla till hög verkningsgrad och låg kostnad i exremt stor skala, så har man ju en utmaning att bygga samma process i en maskin som slår detta vad gäller effektivitet och kostnad.
av llesrof
Fast är den naturliga processen så där värst effektiv? Det behövs ju mer än en växt och solljus. Det behövs också hög värme och enormt tryck och en massa miljoner år. Den puttrar liksom på i bakgrunden.

Jag har ingen koll på hur bensin skapas ur luft, men jag fick intrycket att det var en helt annan process än den naturliga. Förmodligen går det åt mer energi att skapa bensinen än bensinen ger men kan man driva processen med förnyelsebar energi är det ju bara till att köra på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Fast är den naturliga processen så där värst effektiv? Det behövs ju mer än en växt och solljus. Det behövs också hög värme och enormt tryck och en massa miljoner år. Den puttrar liksom på i bakgrunden.
Du behöver inte begrava biomassan i berggrunden vänta i 100 millioner år för att omvandla biomassa till drivmedel, idag kan man ju göra drivmedel på direkten av biomassan, tex Metanol, Etanol, Syntet Bensin, Syntet Diesel osv.
llesrof skrev:Jag har ingen koll på hur bensin skapas ur luft, men jag fick intrycket att det var en helt annan process än den naturliga. Förmodligen går det åt mer energi att skapa bensinen än bensinen ger men kan man driva processen med förnyelsebar energi är det ju bara till att köra på.
Grundreceptet de hade var ju samma som för växtern, Koldioxid + Vatten omvandlas till Syre och Kolväte, CO2 + H20 -> O2 + HC, Bara att man kör det i en processmaskin istället för i en grön växt.

Grejjen är ju att förbränner man 1 kg bensin/diesel/kol så får man ut 10 kWh/kg, Ska man omvandla tillbaka i andra riktningen så går det åt 10 kWh/kg per kg (Om verkningsgraden är 100%)

Det jag menar är att att man måste ju upppnå högre verkningsagrad än de naturliga processern för det ska vara lönsamt, annars kan man ju lika gärna anväda en växt eller alg.

Och har man massor med förnyeselbar energi som tex el så är det mycket effektivare att köra bilen på el direkt istället då verkningsgraden är mycket hög, det blir tufft att slå det med dessa omvandlingar.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]