Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Dottern tog körkort nyligen. Då skaffade vi en till bil till henne, det blev en Polo 1998. Den drar mellan 0,65-0,7 med 50% E85. Sedan om golfen är säkrare vet jag inte, men det är den förmodligen då den är lite större.

Vi har kört ca 1200 mil med den sedan i feb, den hade vid köpet gått 14600 mil. Hittills vad vi har behövt åtgärda är nya torkare och tänddelar. Tändstiften var nog inte bytta sedan den var ny, möjligtvis ett byte för lääänge sedan, de var väldigt slitna. Sedan har det blivit ett olje- och filterbyte också.
av Krakus
Ja. Jag tror hans två första alternativ är ok. Golfen har den fördelen, att det blir inga problem med reservdelar. Toyotan, behöver inga reservdelar ;) tror jag :)
av Rellac
En v70n med d5 förstås. Jag pendlar 16 mil om dagen och jag kör på ca 0.45 liter per mil. Det gäller att vara lugn med dojan och hålla hastigheten men det är ju inte så svårt. Förbrukningen är räknad, ej siffrorna på färddatorn. Sen åker man kungligt, jag kör lastbil 9 tim och v70 2 tim varja dag utan att bli trött eller få ont i ryggen. Bästa bil jag haft hittills.
av snowman
Rellac skrev:En v70n med d5 förstås. Jag pendlar 16 mil om dagen och jag kör på ca 0.45 liter per mil. Det gäller att vara lugn med dojan och hålla hastigheten men det är ju inte så svårt. Förbrukningen är räknad, ej siffrorna på färddatorn. Sen åker man kungligt, jag kör lastbil 9 tim och v70 2 tim varja dag utan att bli trött eller få ont i ryggen. Bästa bil jag haft hittills.
Kan man få en sådan för under 40 000 kr? Vilken årsmodell pratar vi om?

Jag tror ärligt att en sådan bil hamnar på minst det dubbla i månadskostnad men visst är inte pengar något problem så är den såklart att föredra framför en liten Golf.
Användarvisningsbild
av MartinS
snowman skrev:
Herkulez skrev:Det här är svårt! Du har ca 350kr/mån att tjäna för varje dl mindre bilen drar. Blir ganska mycket pengar om det diffar ett par dl. Att pendla 11 mil/dag med noll komfort? Jag vet inte. För att inte tala om säkerheten. Sannolikheten för att man ska råka ut för något ökar ju. En bil för 20-30 tusen, då lägger jag min röst på s70 my 97-00 el. dyl. Borde klara 0,7 med den. Helt ok komfort. Hyfsat säker trots åldern. Ingen rosthög.
Att köra 11 mil om dagen med en V70 2.4T (200HK) som har ett värde på 70 000 kr verkar inte vara den smartaste idén, särskilt inte med tanke på att detta är familjens huvud bil.

För det första drar den relativt mycket, väger en hel del och värdet lär sjuka som en sten om man kör 11 mil om dagen med den.

Då låter det bättre att köpa en liten bil för runt 20-30 000 som drar lite, är billig i försäkring(halv) och som håller hyffsat. När bilen man är färdig med bilen efter 3 år så är det inte hela välden om den inte är värd något men man får ju hoppas att man kan få ett par 1000 lappar ur den.
Det är absolut dyrare att hålla igång två bilar än att lägga 11mil extra om dagen på en redan befintlig, det är jag ganska övertygad om. Hur mycket skillnad tror du 5000mil extra på din V70 gör om 2 år om du vill sälja den då? Jag skulle säga max 10.000kr i minskat pris, absolut inte mer.

Räkna på det, det är mitt tips!

/Martin

/Martin
av snowman
MartinS skrev:
snowman skrev:
Herkulez skrev:Det här är svårt! Du har ca 350kr/mån att tjäna för varje dl mindre bilen drar. Blir ganska mycket pengar om det diffar ett par dl. Att pendla 11 mil/dag med noll komfort? Jag vet inte. För att inte tala om säkerheten. Sannolikheten för att man ska råka ut för något ökar ju. En bil för 20-30 tusen, då lägger jag min röst på s70 my 97-00 el. dyl. Borde klara 0,7 med den. Helt ok komfort. Hyfsat säker trots åldern. Ingen rosthög.
Att köra 11 mil om dagen med en V70 2.4T (200HK) som har ett värde på 70 000 kr verkar inte vara den smartaste idén, särskilt inte med tanke på att detta är familjens huvud bil.

För det första drar den relativt mycket, väger en hel del och värdet lär sjuka som en sten om man kör 11 mil om dagen med den.

Då låter det bättre att köpa en liten bil för runt 20-30 000 som drar lite, är billig i försäkring(halv) och som håller hyffsat. När bilen man är färdig med bilen efter 3 år så är det inte hela välden om den inte är värd något men man får ju hoppas att man kan få ett par 1000 lappar ur den.
Det är absolut dyrare att hålla igång två bilar än att lägga 11mil extra om dagen på en redan befintlig, det är jag ganska övertygad om. Hur mycket skillnad tror du 5000mil extra på din V70 gör om 2 år om du vill sälja den då? Jag skulle säga max 10.000kr i minskat pris, absolut inte mer.

Räkna på det, det är mitt tips!

/Martin

/Martin
Enligt denna tjänsten : http://www.bilpriser.se/bilvardering/?s ... 989212de68

så blir det ca 13 000 kr skillnad men jag vill tro att det inte är en linjär prisnedgång när det kommer till just milen. En bil som gått 17 000 mil är troligen ganska mycket lättare att sälja jämfört med en som gått 21 000 mil.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]