Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som ni alla vet, duger xenon i helljus inte speciellt bra till helljusblink.

Satte och tänkte på en sak igår, hur kan man få mer ljus vid start? Kom på sedan en idé om att halogen kan hjälpa till vid start, och sedan slockna. Googlade lite med fann ingen kombo, halogen+xenon (till H7). Endast till H4, men där används halogenlampan till något annat.

Efter jag kollat på lite bilder på H4 xenon+halogen, fick jag denna idé:
Bild
Lampan är en 12V 35W halogen (Hittade den liggandes i en lamplåda)

Tanken är att halogenlampan skall matas från samma spänningskälla som ballasten, sätts ljuset på tänds också halogenlampan. Problemet är att då förblir halogenlampa tänd, och det vill jag inte. Detta kan dock en timerswitch hjälpa till med, tex: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 113-p88113 (Endast exempel, klarar max 3A, vilket inte räcker) Det räcker med att den är tänd 10-20 sekunder, om ens det.

Denna kombo ger ungefär dubbelt så mycket ljus, jämfört med om bara xenon skulle lysa (tills den blir varm).

Hoppas detta inspirerar någon! :)
~Kalle~ skrev:Xenon i helljus fungerar utmärkt till helljusblink, lika bra eller bättre än halogen skulle jag säga. :wink:

/Kalle
Tycker inte jag, 35W xenon är urusel till helljusblink. Du kommer inte ens i närheten av samma ljusstyrka som en fullstartad xenon eller 55W halogen, tyvärr. Med helljusblink menar jag en blink i typ 1 sekund, inte sätta på och låta vara på i flera sekunder. Ännu mer urusel är dubbel helljusblink med xenon.
det har inte med antalet w att göra utan är kvaliten. jag har 35w från xenonkungen i två x-ljus och det tar lätt 7-8 sekunder innan dom lyser för fullt, medans vissa andra märken startar på en gång. pratade med en lastbilschaufför idag på praktiken och han märkte stor skillnad mot hans 55w (tror dom var från xenonkungen) jämfört med dom osram 35w satserna som han hade på lastbilen. dom tände massor fortare och han sa att dom lyser för fullt som på en gång
osla skrev:det har inte med antalet w att göra utan är kvaliten. jag har 35w från xenonkungen i två x-ljus och det tar lätt 7-8 sekunder innan dom lyser för fullt, medans vissa andra märken startar på en gång. pratade med en lastbilschaufför idag på praktiken och han märkte stor skillnad mot hans 55w (tror dom var från xenonkungen) jämfört med dom osram 35w satserna som han hade på lastbilen. dom tände massor fortare och han sa att dom lyser för fullt som på en gång
Det jag menar är att 35W ger mindre ljusstyrka än 55W vid start (av samma fabrikat) Sen beror det ju självklart på kvalitén ;)
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]