Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

Jag håller på med ett litet projekt:
Bild

Saken är den att jag planerar att sätta in en fläkt för att ge mer syretillförsel men behöver något sätt att kunna variera farten på fläkten!
En kollega till mig föreslog att ett fläktreglage från en gammal 240 eller liknande skulle kunna fungera riktigt smidigt... den har ju dessutom olika steg (0-1-2-3) beroende på vilken fart man vill ha!

Såg att skroten här i Växjö hade en för en 50-lapp men tänkte kolla här först så att det verkligen är i vredet som det justeras och inte på fläktmotorn!
Användarvisningsbild
av Camel
Du behöver motstånden/fläktmotorn också. Knappen innehåller bara omkopplare. Två utföranden på 240 finns beroende på om AC finns eller ej.

(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Det är inte i vredet. Det sitter ett förkopplingsmotstånd i fläkttunneln (kylning) som kopplas in olika beroende på vilken fart man ska ha på fläkten.
av Naesstrom
Suck... det var det jag var rädd för!

Tack för snabba svar från er men nu får det bli en annan lösning...
Användarvisningsbild
av Camel
Du kan ju t.ex. använda kupéfläkt från en Amazon. Då har du möjlighet till hel- och halvfart med en vanlig omkopplare. Eller använder du valfri kanalfläkt med ett reglerbart spjäll.
av Rådlös
Det var ju en intressant pryl. Det står att den är tänkt för bl.a båtar. Sök den i fritidsbåthandeln eller husvagnstillbehör. Dom är visserligen också dyrare än biltillbehör, men ingen kan väl vara dyrare än ELFA? Det stog ursprungsland SE (Sverige). Man får hoppas att det är en garanti för att det är av god kvalitét.
ELFA anger alltid sina priser utan moms.
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]