Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Jomen om man byter oljan högfrekvent så tillför man ju hela tiden ny fräsch olja, skiten som ligger i filtret ligger ju där och så länge oljan är fräsch så är den ju det tänkte jag, ungefär... men jag förstår det gör jag, vill bara teoritisera lite...

Men alla fall, tack f synpunkter. Nästa fråga, 19 000 mil och en oljeförbrukning på ca 2 liter per år och knappt 1000 mil är det normalt eller mycket? Har inte så bra koll på hur långt jag kört, det kanske är närmare 500 mil per år. Men ändå, två liter nåt att oroa sig över? På mina gamla skrotbilar jag ägt hade jag inte oroat mig men nu har jag ju en Volvo...
Hur ofta byter du olja?
vetten skrev:Man ska alltid byta filtret vid oljebyte och det oavsett om bilen drar olja eller när man byter olja, det finns inga genvägar.
Visst finns det genvägar. Köpte en Corolla för 1500 kr och körde i många år i väntan på skroten utan att byta olja/filer/stift eller dyligt. Vid skrotningen fick man väl en 500-hundring i skrot-premie så service/värdeminskning/rep/ägarkostnad hade bara legat på några hundralappar per år. Rosten åt upp hela bilen till 100% långt innan det blev allra minsta problem med motorn pga utebliven service.

Vist kunde jag lagt ut några tusingar på olje/motor-service under de åren men inte hade det hjälp något.

I Supran byter jag dock till svindyr filter/olja osv titt som tätt trots att den rullar bara 50 mil per år.
Är nog så Volvo tänkte när dom skrev service programmet på automaterna behövs inget olje byte dom flesta bilar kommer ändå inte köras längre än till ca 20.000 - 25.000 mil. Om det inte är en taxi förstås :-)

Ang toyotan
Toyota motorer är ju lite speciella dom verkar vara otroligt tåliga för misskötsel. Inte första Toyota motorn jag hört som gått långt långt förbi service intervallen men ändå gått. Vet en som körde en Corolla tercel den 4 hjulsdrivna versionen köpte den ny byte inte olja förena vid 10.000 mil körde den sen 10.000 mil till krocka och den bilens historia var slut, kördes under rätt kort tid. Helt otroligt vilka slit starka saker.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Är nog så Volvo tänkte när dom skrev service programmet på automaterna behövs inget olje byte dom flesta bilar kommer ändå inte köras längre än till ca 20.000 - 25.000 mil. Om det inte är en taxi förstås :-)

Ang toyotan
Toyota motorer är ju lite speciella dom verkar vara otroligt tåliga för misskötsel. Inte första Toyota motorn jag hört som gått långt långt förbi service intervallen men ändå gått. Vet en som körde en Corolla tercel den 4 hjulsdrivna versionen köpte den ny byte inte olja förena vid 10.000 mil körde den sen 10.000 mil till krocka och den bilens historia var slut, kördes under rätt kort tid. Helt otroligt vilka slit starka saker.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tur vi har bra guide på hur man sköljer dom här :-)-) Min låda e ok men ibland kan man få lite gummisnodd, så det blir väll dags snart :)
semmelman skrev:
Andis skrev:
Hur ofta byter du olja?
Bytte förra sommaren. 1000 mil kanske.
Ahhh okej.

Min brukar ta lite mindre än 1 liter olja på tusen mil.

Så klart 2 liter olja som jag har för mig du skrev förut i tråden är ju lite mer, men sköt oljebytena och se till att den inte går med lite olja så håller den många många mil till.
Sunschreem skrev:
Andis skrev:Är nog så Volvo tänkte när dom skrev service programmet på automaterna behövs inget olje byte dom flesta bilar kommer ändå inte köras längre än till ca 20.000 - 25.000 mil. Om det inte är en taxi förstås :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Tur vi har bra guide på hur man sköljer dom här :-)-) Min låda e ok men ibland kan man få lite gummisnodd, så det blir väll dags snart :)
Ja precis.

Den där gummisnodds effekten är inte kul.

Har fått till min som en dröm efter rejält olje byte och återställd data, samt byte av magnetventil, nu ska jag hålla lådan iform, med kontinuerliga små oljebyten, blir ett till nu efter ca 3000 mil sen sist, så inga hyss får för sig att hittas på i lådan. :D
Andis skrev:
semmelman skrev:
Andis skrev:
Hur ofta byter du olja?
Bytte förra sommaren. 1000 mil kanske.
Ahhh okej.

Min brukar ta lite mindre än 1 liter olja på tusen mil.

Så klart 2 liter olja som jag har för mig du skrev förut i tråden är ju lite mer, men sköt oljebytena och se till att den inte går med lite olja så håller den många många mil till.
Ok, inte mycke att oroa sig över då, tack!
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]