Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
llesrof skrev:Äh... jag har haft en sänkt S70 och den slet bara hjulen fel efter en taskig hjulinställning gjord av ett jävla amatörföretag i Jönköping. När köpte nya däck och lät Vianor göra en hjulinställning var det inga problem.
mm Jag tror också att riktig hjulinställare ska kunna ställa de rätt.eller hoppas iallefall.
Ska ner på måndag när däckfirman e tillbaka ifrån semestern. Det minsta han ska göra är att koppla upp bilen i datorn och se om Däcken står fel eller inte.
av Arnold
Vilken roll kan däckens kvalitet spela i detta sammanhang. De aktuella däcken Nankkang är bland det billigaste man kan hitta med dimensionen 235/35-19. Men sen tycker man ju att det är fan om däcken är så känsliga.
av umekille
Arnold skrev:Vilken roll kan däckens kvalitet spela i detta sammanhang. De aktuella däcken Nankkang är bland det billigaste man kan hitta med dimensionen 235/35-19. Men sen tycker man ju att det är fan om däcken är så känsliga.
Lågprofildäck är inte gjorda för våra vägar utan mår bäst på autoban i hög hastighet så det får bli varmt.
sen tål de ju inte farthinder,trottoarkanter,trasig vägbana lika bra som ett standarddäck där du har mer
gummi som tar upp stöten.
av Jonas_latt
Nu har jag varit inne på Firman som gjorde hjulinställningen.

Han kollade mina gamla papper och visade att värdena va bra när jag körde ut ur hallen.
De va hjälpsamma.Och förklarade att om han kopplar upp bilen nu igen. Så kommer alla värden ha ändrar sig. Han sa att det räcker ofta att man åker några meter så ställer de om sig.

Jag frågade hur ofta man ska behöva göra en hjulinställning för att va säker att däckena inte blir förstörda. Han sa att 1-2 år i mellan hjulinställningarna.

Vilket då va konstigt att mina va dåliga efter 3 månader.Han menade också att V formade däck brukar va de som får klackar.

Men han skulle koppla upp bilen på fredag och göra en kontroll och kolla om något står riktigt fel.
jag kontaktade också däck bolaget jag köpte däcken av. De skulle skicka nya däck.
av Jonas_latt
Hej igen
Idag va jag på firman som gjorde hjulinställningen. Och idag skulle de kontrollmäta bakdäcken.
Idag va han grinig. Jag va trevlig rakt igenom

Han pratade knappt och gjorde massa annat under tiden. (allt tog ca 1.5 timmar)

När han hade kopplat upp bilen så säger han.

I bak står det inom toleransen. Alltså inget fel.
Men ifram är allt fel. Bilen plogar framåt. Och det va MYCKET enligt honom. Han kunde inte förstår hur jag hade lyckas.
Okej sa jag konstigt att jag inte har känt det.
(ska tillägga att bilen inte har slitit däck ifram och den har gått rakt när jag har släppt ratten)

Lika bra att jag justerar det lilla som finns i bak och kollar på det ifram.

När allt va klart släppte han ner bilen och provkörde.
sen sa han att det kostade 800kr för han fick ställa in alla däck. Men han va SNÄLL och gav 20%..

På vägen hem fatta jag inte varför jag fick betala för 4 hjulinställning.
Bak va ju inom toleransen
Och fram bad jag inte att han skulle ställa in. Jag va inne för att jag att han skulle Kontrollmäta.
Då kunde han frågat om jag ville han skulle ställa in det?!

MEN när jag kom hem och skulle hissa upp bilen för att fixa med avgassystemet så kände jag på framdäcket.
Vänster framdäck gick går att flytta sidled ca 1cm åt vardera sida.

Nu är ju verkstaden stängt till måndag.
Har han Jävlas och skitit i att dra fast stagen efter sig?
Eller har han bara glömt?

Funderar på att åka ner på måndag och be att få prata med chefen direkt?!
Frågan e hur han lyckades få värdena bra när däcket e löst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du har glapp i hjulupphängningen, gör om o gör rätt.

Om du ska köra med sänkt bil och 19-tummare med 35 profil så krävs att alla leder som spindel o styrleder + alla bussningar är i toppskick så de flexar noll. Fixa detta innan du ställer in hjulen och monterar nya däck igen. Annars är det pengar i sjön.

Sen måste man ställa in efter de värden som din sänkta bil kräver.

När han säger "inom tolleranser" så säger det inte ett skit, vilka tolletsnser då? Fabriks specen, den kan du glömma om bilrn är sänkt.

Sen så tillåter specen ett +- värde du ska hålla dig inom tex +- 3. men det funkar bara med ballongdäck, med 19/35 så kan du skita i den tillåtna avvikelsen, du måste ligga exakt på värdet för 35orna flexar noll.
av Jonas_latt
VolvoB20 skrev:Du har
    glapp i hjulupphängningen, gör om o gör rätt.

Om du ska köra med sänkt bil och 19-tummare med 35 profil så krävs att alla leder som spindel o styrleder + alla bussningar är i toppskick så de flexar noll. Fixa detta innan du ställer in hjulen och monterar nya däck igen. Annars är det pengar i sjön.

När han säger "inom tolleranser" så säger det inte ett skit, vilka tolletsnser då? Fabriks specen, den kan du glömma om bilrn är sänkt.

Sen så tillåter specen ett +- värde du ska hålla dig inom tex +- 3. men det funkar bara med ballongdäck, med 19/35 så kan du skita i den tillåtna avvikelsen, du måste ligga exakt på värdet för 35orna flexar noll.
    Jag fick beröm sist av bilprngen för att bilen såg bra ut under .
    Vilken firma ska man då lämna in för att göra hjulinställning? Som kan sin sak?
    Jag lämnar ändå in bilen till en firma som ska göra sitt jobb. Och skulle någon bussning va dåligka väl han tala om det?
    Samtidigt borde han väl inte ställa om mina framdäck och ta betalt för en fyrhjulsinställning utan att fråga mig?
    Användarvisningsbild
    av VolvoB20
    Jonas_latt skrev:
    VolvoB20 skrev:Du har
      glapp i hjulupphängningen, gör om o gör rätt.

Jag fick beröm sist av bilprngen för att bilen såg bra ut under .
      Vilken firma ska man då lämna in för att göra hjulinställning? Som kan sin sak?
      Jag lämnar ändå in bilen till en firma som ska göra sitt jobb. Och skulle någon bussning va dåligka väl han tala om det?
      Samtidigt borde han väl inte ställa om mina framdäck och ta betalt för en fyrhjulsinställning utan att fråga mig?
      Eftersom du har problem borde han ju kolla så det inte glappar någonstans. Glappar det så blir ju inställningen rätt värdelös oavsett hur duktig och noga han är.

Här har du ett exempel. På V70 bak så ska väl Toe In vara 0.2 grader +- 0.2 grader på en icke sänkt originalbil om jag minns rätt.

Det innebär alltså att om hjulen står mellan 0.0 och 0.4 grader är det inom specen och funkar med originaldäcken som är svampiga och har höga däckssidor som flexar lite och kan ta upp diffen på +- 0.2 grader hit och dit.

Nu har du ju 35or på 19 tummare med nästan ingen däckssida alls som kan flexa. Då kan du inte tro att bara för att du håller dig innanför specen kommer det att funka. Du måste förmdligen hitta rätt vinkel exakt, och inget +- alls.

Exakt vad som är rätt får du prova dig fram för det behöver inte heller vara 0.2 grader med din sänkning för du kan ha ändrat caster och camber också iom sänkningen.
      av Jonas_latt
      Jag är med hur du tänker. Men borde inte han veta sånt?

Det som retar mig mest är att han ska kontroll 'mäta' bakdäcken. Och säger att fram står fel så jag ställer de.
      Sen ska han ha 800kr för fm fyrhjulsinställning.
      Han kunde frågat om jag ville att han skulle ställa de när jag ändå va inne.
      Det som nu glappar fram fanns inte några dagar innan. Jag tror ärligt att han antingen har släppt något för att jag va inne och klaga. Eller så glömde han dra fast något.
      Användarvisningsbild
      av VolvoB20
      Nuförtiden litar de flesta blint på sina maskiner, de knappar bara in din bils identitet på datorn och så skruvar man enligt vad som kommer upp på skärmen.

Det finns inget man kan släppa på så att det glappar enligt mig.
      Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]