Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pirayan
Hallå alla!

Jag har en volvo v70 -02 som då och då inte vill starta...har pratat med volvoverkstaden och fick till svar att jag åker för lite långkörning och batteriet blir för dåligt laddat, men bilen ska ju kunna stås till ett par dagar utan att det ska bli detta fel. För några dagar sen åkte jag dessutom 20 mil och efter ett dygn så var det slut på batteriet. Köpte ett batteri på volvo för ett år sen, dom trodde att det var fel på batteriet så jag fick ett nytt på garantin, men det är fortfarande samma problem. Någon som har varit med om liknande fel? Hoppas på hjälp av någon på forumet :)
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat att generatorn laddar som den ska? Ska ladda ca 14volt.
Användarvisningsbild
av White
Kan vara dålig kontakt vid kabelskorna på batteriet.
Känn i fall det blir varmt vid någon av skorna eller i pressningen mellan sko och kabel med motorn i gång och fläkt, sätesvärme och bakrutesvärme på!
Du kan även mäta med en multimeter både hur mycket generatorn laddar och om du har strömförlust mellan batteripol och generator.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du har inget kopplat så det fungerar utan tändning? Bilstereo brukar kunna tjuvdra lite t ex.
Min 945a led av liknande "problem" (det var inget direkt problem för mig då jag bara tog för vana att slänga den på ladd när jag kom hem), men jag kör nästan enbart korta sträckor, vilket inte direkt är snällt mot batteriet.
av umekille
om man har bilen avstängd och lyfter varje säkring en efter en
och sätter tillbaka blir det gnista vid någon drar något den säkrar
tjuvström...min gamla bilstereo fick fel i minneskretsen och drog
tjyvström så batteriet blev tomt på några dar.
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]