Nyare bilar innehåller mycket elektronik som självklart är känslig för överspänningar eller strömpulser på ett helt annat sätt än äldre konventionella elsystem. Bilens kaross bildar en hyfsad Faradays bur som oftast skyddar personer inne i bilen tillräckligt mot blixtströmmen. Men bilen i övrigt skadas oftast vid direkt nedslag: bränd lackering i inslagspunkten, punktering, påverkan på hjullager, fönster som sprängs etc.
Även bilens elektronik kan ta skada. Eftersom bilen inte utgör en perfekt Faradays bur så kan avsevärda spänningsfält uppstå inne i bilen med branta flanker som påverkar bilens elektronik. Effekten kan bli tillfälliga störningar i funktionen på de olika styrmodulerna vilket kan leda till driftstopp. Efter en återstart kan bilen fungera felfritt igen. Men det kan även bli permanenta skador om energierna är tillräckligt stora.
Många detaljer på karossen utgörs plast eller glas (strålkastare, lampor, fönster, grill, etc.) vilket ytterligare minskar effekten av Faradys bur. En del av bilens elsystem är exponerat i direkt närhet av dessa utsatta ytor, t.ex. matningar till strålkastare, baklampor, slingor i elruta, antenn, radar, etc. vilket kan bidra till att leda in avsevärda energimängder i elsystemet som kan ställa till stora och permanenta skador i olika styrmoduler.
Men om en viss bil skadas eller inte vid blixtnedslag beror på så många olika faktorer så man kan inte säga säkert att moderna bilar generellt alltid skadas eller att de aldrig skadas. Det blir lite från fall till fall. Men förutsättningar finns helt klart för stora skador på elsystemet.
Nedan finns några foton på en CEM för V70II MY08-M09. Höljet är borttaget och det framgår att den innehåller mycket elektronik. Det är inte bara CEM som innehåller elektronik på detta vis. Samtliga styrmoduler som t.ex. ECM (motorstyrningen), BCM (bromsstyrningen), etc. innehåller elektronik.
Många funktioner i bilen styrs av/passerar CEM, inkl kommunikationsnätverk. CEM innehåller microprocessor, minne, I/O-enheter och kan principiellt liknas vid vilken dator som helst. Samtidigt finns många I/O med effektkretsar inne i CEM som matar bl.a. en stor del av bilens yttre belysning direkt via ledningar ut till de olika lamporna som sitter på utsatta platser på bilens utsida.
CEM översikt
Notera kontaktdonen C1-C5.
C1 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva motorrum
C2 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva golv/bakdel
C3 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva instrumentpanel
C4 = 20-pol kontaktdon för ledningshärva tak
C5 = 2 x 12V-matning från huvudsäkringar
Totalt 248 poler i kontaktdonen C1-C4, många ledningar blir det...
(Klicka för större bild)
---
CEM sidovy 1 mellan kretskort
Mellan kretskorten längst in på bilden skymtar CPU:n på det undre kretskortet i mitten.
(Klicka för större bild)
---
CEM sidovy 2 mellan kretskort
Ytterligare en bild på komponter synliga på det undre kretskortet.
(Klicka för större bild)
CEM närbild 76-pol kontaktdon
(Klicka för större bild)
