llesrof skrev: /.../gjorde ju Robert Collin redan 1995 med en Saab 900 turbo. Jag tror det var Collin som gjorde det. Jag såg det på TV. Han mådde utmärkt.
Robert Collin är rolig på många vis. Men man måste förstå att han är en lobbyist. Vad han lobbar för idag framgår nog för var och en. Men om han överlever på att andas CO2 istället för syre vet jag inte. Jag gör det i alla fall inte.
llesrof skrev:Kort sagt är avgaserna från en katalysatorrenad bensinbil i många fall renare än luften många storstäder. Det är tänkbart att nya studier kommit fram till något annat idag, men det snackades rätt mycket om detta i mitten av 90-talet. Då var det rätt ofarligt med bilkörning ur denna aspekt.
Ja, de är relativt rena vid optimal förbränning och belastning. Men att de är renare än omgivande luft tvistar de lärde om, men jag tror att det i vissa extrema fall kan vara rimligt. Sant är dock att en välutvecklad rökgasrening på en industriell förbränningsanläggning placerad i Ruhr-området i Tyskland i vissa fall kan rena omgivningen. Men Volvo försökte använda samma argument gällande deras bilar för ozon. Det gick inte så bra:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... m04-04.pdf
llesrof skrev:Sedan kom någon på att koldioxidutsläppen kanske inte var så bra och kanske påverkade klimatet. Resten kan ni.
Japp, det är dagens mantra. Svaret på detta var först etanol. Sedan kom någon på att diesel är nog bra. Nu gäller inget av detta. Man förbereder bred användning av elenergi i bilarna. Men om det hjälper mot CO2 utsläpp eller hälsovådliga utsläpp hänger helt på hur elen framställs. I Sverige har man inte ens en bred energiöverenskommelse ännu...