Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Elbilar från Trollhättan. Vad tror ni, kommer det att lyckas?

Det är väl dags för Gröna Lund att byta ut sina radiobilar, men utöver det känns marknaden rätt liten.
av semmelman
Jag är lite skeptisk, dock ligger det en framtid i det när batterierna blir bättre, billigare och om man kan ladda fortare. Jag skulle inte köpa batteribil de närmsta tio åren eller så. Just för tillfället tycker jag de ska satsa mer på fordonsgas istället, finns redan bilar och försörjning behöver bara byggas ut och det är bra för miljön och landets ekonomin, allting i bilen, storlek, komfort, värme å så funkar samma som bensinbil. Så kan vi köra på batteri om 10-20 år eller så. Storstadsbor redan nu kanske.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kan tänka mig två scenarion.

1: Man uthärdar några svåra år, utvecklar plattformar och när batteritekniken når ett genombrott har man redan skaffat sig en rejält bra startpunkt tack vare att man började så tidigt, succén är ett faktum.

2: Finansiärerna ville inte vänta så länge som det krävdes för att marknaden skulle bli mogen. Allt läggs ner efter två år.
av MattiasD
Frågan är vad de menar med elbil? Bara med energi från ett batteri? Jag kan inte se att problemen med batterierna kommer att lösas på överskådlig framtid så det känns svårt att lyckas. Men om de däremot menar elmotordriven bil som har en andra energikälla, förutom batteriet, som t ex en förbänningsmotor (som då naturligtvis ska gå på förnyelsebart). Alltså hybrider. Det känns mer rätt i tiden.
av semmelman
Ja hybrid är vettigt, eldrift inne i stan o vid köbildning och ska man ta bilen till sommarstugan går ottomotorn in.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Saab så som man sett det förut är väl dött sedan länge, det man vill hålla liv i är väl all den teknik och kunskap som faktist finns i ett så teknokratiskt företag som Saab ändå varit!?
av llesrof
Surdeg III
Surdeg I var Koenigsegg
Surdeg II var Spyker
Surdeg III är Nevs

Tro mig.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]