Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
*pettson* skrev:
len skrev:
*pettson* skrev:Lät väldigt konstigt. när jag tog körkort 89 gällde lagen att hjulen inte fick åka över linjen. När min föredetta sambo tog körkort många år senare gällde samma sak. och precis detsamma gäller idag mej veterligen? Hjulen är bilens markör, inte karosseriet. det är nämligen exakt samma problematik när du ska stå i en parkeringsruta. Karossöverhäng är oönskat som alltid men inte nåt regelbrott förräns din kaross tar upp utrymme som du inte får disponera. Är.däcken innanför linjen är det ok. Samma regel blir det vid ett rödljus. Exempelvis så ska inte en lastmaskin med skopa på fram ställa sej med däcken precis vid linjen om hans överhäng dvs skopan är ivägen på övergångsstället framför. Räcker däremot avståndet till så han inte hindrar nån med överhänget så kan han åka ända fram till linjen med hjulen helt lagligt.
I tidernas begynnelse tog jag busskörkort. På uppkörningen kuggades jag då fronten passerat linjen vid rödljuset. " Allt perfekt förutom din rödljuskörning"! Min lärare var med och intygade att det var korrekt. Och bussens framhjul är ju några meter akter om fronten! Så jag tror på detta. Ingen del över stopplinjen, varken karross eller lastskopa. Vad gäller parkeringsrutor håller jag däremot med dig.
Som sagt jag blev lärd som jag blev och folk efter mej lärde sej likadant, när jag tog körkort 1990 på tung traktor (traktor med upp till två släp och dubbla tolklag (32personer) utbildningen var lastbilskort inom armen) var det också detsamma som jag tidigare sagt.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag tycker om vad en inspektör säger vid en uppkörning även om den tyvärr drabbat andra.
Min bror blev kuggad vid uppkörning på lastbil för nåt 10tal år sedan. Han körde fram till korsning där han har väjningsplikt ut i korsningen.
Han stannade eftersom en bil var nära och han inte skulle hinna ut på ett säkert sätt.
Kuggningen motiverades med: Störst är först. Här mesar vi inte mot andra småbilister. Du skulle ha åkt ut, han får väl för fan vänta.

Mej veterligen finns inget stöd i lagen för att kasta sej ut på ett osäkert sätt med ett stort trögt ekipage. Men trots det blev det kuggen. :-)-)

Men det vore absolut roligt att se om man hittar rent textstöd från en körskola eller nåt om vad som gäller?

den uppkörningsgubben kan inte vara klok. håller på med c kort nu och hinner man inte ut och upp i fart så är det bara vänta
av *pettson*
Jag håller med, han kan inte vara klok. Men likväl hade han makten att kugga för sin egen åsikts skull.
Det är därför det är intressant det här med var man ska förhålla sej till heldraget streck.
Kör du på landsväg och har heldragen linje gäller solklart att däcken inte får gå över linjen.
Dom får både vara innanför och på linjen. Men aldrig över linjen. Precis som i tennis.

Jag med flera blev lärd att man får åka fram med däcken på stopplinje och även ha däcken på linjen. Men aldrig över linjen.
Att placeringen fordonet ska ha beror på överhänget så att säga. Stör överhänget dom framför på t.ex ett övergångsställe, så får man stanna tidigare.
Andra har blivit lärda annat den hårda vägen.
Som sagt en lätt tolkad ren lagtext vore mumma, men det verkar som att man inte specificerar vilken del av fordonet som ska räknas.
Menar jag kör ju som jag blivit lärd. Andra som dom blivit lärda.
Rätt är ju det som texten säger oavsett vad vi blivit lärda, rätt är tydligen en öppen tolkning. :-)-)
Man får inte köra ut om det är osäkert, men det är subjektivt vad som är säkert och osäkert. En inspektör med mycket erfarenhet kan tycka en manöver är säker, medan körkortsaspiranten tycker det är osäkert.

Det är för övrigt tillåtet att hindra och störa annan trafik, så länge man inte gör det i onödan. En inspektör skall inte godkänna en räddhare som står och blockerar bakomvarande trafik hur länge som helst i en korsning. Man måste kunna ta för sig i trafiken, särskilt om man kör stora, tröga ekipage.
Användarvisningsbild
av len
Den "bästa" förklaringen jag hittat på Trafikverket. Stödjer kanske min uppfattning?? (typ buss med hjulen 2 m bakom fronten och tolkning var fordonet börjar. intressant i alla fall

Vid vägkorsning ska stopplinje vara placerad så nära den korsande vägens kant som möjligt och så att fordonsförare som stannar vid linjen erhåller bästa möjliga sikt i korsningen. Fordonet får inte med någon del inkräkta på vägbanan som är avsedd för korsande trafik.
Vid signalanläggning bör stopplinje vara placerad 1-2 m före signalen. Där signalanläggning används vid rörlig bro, flygfält eller utryckningsstation bör dock stopplinje vara utförd ca: 5 m före signalen. Vid s.k. cykelbox läggs stopplinjen längre från signalen (se del ”Korsningar”).

Och lite hur tidigt man inte får stanna. Som sagt, det mesta är domstolsfrågor...

Söderhamn/Söderhamns-Kuriren; Polisen kontrollerade stopplikten vid påfarter till E4 i Söderhamn. Två bilister som inte stannade vid stopplinjen har nu dömts till böter. Bilisterna hävdar att de stannade några meter före stopplinjen.
En 30-åring säger att han stannade bakom en framförvarande bil. Han hade fri sikt över E4 och därför stannade han inte vid stopplinjen.
En liknande förklaring ges av den andra bilisten, en 25-årig man. Lastbil körde precis ut på E4 framför honom och han stannade cirka tio meter före stopplinjen.
Hudiksvalls tingsrätt konstaterar att båda männen bröt mot gällande stopplikt. De döms till 2 500 kronor i böter.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]