- tis 01 maj 2012, 10:53
den uppkörningsgubben kan inte vara klok. håller på med c kort nu och hinner man inte ut och upp i fart så är det bara vänta
*pettson* skrev:len skrev:Som sagt jag blev lärd som jag blev och folk efter mej lärde sej likadant, när jag tog körkort 1990 på tung traktor (traktor med upp till två släp och dubbla tolklag (32personer) utbildningen var lastbilskort inom armen) var det också detsamma som jag tidigare sagt.*pettson* skrev:Lät väldigt konstigt. när jag tog körkort 89 gällde lagen att hjulen inte fick åka över linjen. När min föredetta sambo tog körkort många år senare gällde samma sak. och precis detsamma gäller idag mej veterligen? Hjulen är bilens markör, inte karosseriet. det är nämligen exakt samma problematik när du ska stå i en parkeringsruta. Karossöverhäng är oönskat som alltid men inte nåt regelbrott förräns din kaross tar upp utrymme som du inte får disponera. Är.däcken innanför linjen är det ok. Samma regel blir det vid ett rödljus. Exempelvis så ska inte en lastmaskin med skopa på fram ställa sej med däcken precis vid linjen om hans överhäng dvs skopan är ivägen på övergångsstället framför. Räcker däremot avståndet till så han inte hindrar nån med överhänget så kan han åka ända fram till linjen med hjulen helt lagligt.I tidernas begynnelse tog jag busskörkort. På uppkörningen kuggades jag då fronten passerat linjen vid rödljuset. " Allt perfekt förutom din rödljuskörning"! Min lärare var med och intygade att det var korrekt. Och bussens framhjul är ju några meter akter om fronten! Så jag tror på detta. Ingen del över stopplinjen, varken karross eller lastskopa. Vad gäller parkeringsrutor håller jag däremot med dig.
Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag tycker om vad en inspektör säger vid en uppkörning även om den tyvärr drabbat andra.
Min bror blev kuggad vid uppkörning på lastbil för nåt 10tal år sedan. Han körde fram till korsning där han har väjningsplikt ut i korsningen.
Han stannade eftersom en bil var nära och han inte skulle hinna ut på ett säkert sätt.
Kuggningen motiverades med: Störst är först. Här mesar vi inte mot andra småbilister. Du skulle ha åkt ut, han får väl för fan vänta.
Mej veterligen finns inget stöd i lagen för att kasta sej ut på ett osäkert sätt med ett stort trögt ekipage. Men trots det blev det kuggen.-)
Men det vore absolut roligt att se om man hittar rent textstöd från en körskola eller nåt om vad som gäller?
den uppkörningsgubben kan inte vara klok. håller på med c kort nu och hinner man inte ut och upp i fart så är det bara vänta