Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

kamilenski skrev:VolvoB20

Står dina bilar utomhus då?
Nope, men V8an i båten gör det. Startar inte den heller. Jag tror att man kan få upp vattentempen i bilen av att stå på tomgång, däremot är jag tveksam att man får upp oljetempen rejält utan att belasta motorn rätt ordentligt.

Har ju redan nu problem med att sambon inte gasar nog med sin BMW så fukten inte hinner ur motorn/oljan och hon kör ju ändå en snutt motorväg varje dag.
VolvoB20 skrev:
kamilenski skrev:VolvoB20

Står dina bilar utomhus då?
Nope, men V8an i båten gör det. Startar inte den heller. Jag tror att man kan få upp vattentempen i bilen av att stå på tomgång, däremot är jag tveksam att man får upp oljetempen rejält utan att belasta motorn rätt ordentligt.

Har ju redan nu problem med att sambon inte gasar nog med sin BMW så fukten inte hinner ur motorn/oljan och hon kör ju ändå en snutt motorväg varje dag.
Och vad är problemet förutom det att du vet att hon inte gasar?
kamilenski skrev: Och vad är problemet förutom det att du vet att hon inte gasar?
Ett problem är att BMW´s vevhusventilation lätt sätter igen sig pga. vatten i oljan. Så när det blir kallare så fryser den, med stora reparationskostnader som följd.
niborZ skrev:
kamilenski skrev: Och vad är problemet förutom det att du vet att hon inte gasar?
Ett problem är att BMW´s vevhusventilation lätt sätter igen sig pga. vatten i oljan. Så när det blir kallare så fryser den, med stora reparationskostnader som följd.

Även om vevhusvetilationen på din bil klarar att inte fryser igen så är fukt i motoroljan inte något bra när bilen är undanställd heller.

Även avgassytemet blir halvfullt med kondensvatten, man behöver gasa på av satan ett tag så hela avgasröret blir duktigt varmt för att få ut all kondensfukt från förbränningen.

Därför ser jag heller att man kör på ordentligt så alla grejjer är riktigt uppvärmda rakt igenom innan man ställer bilen för vintern och sedan väntar till man ska ha den igen innan man startar upp den.
VolvoB20 skrev: Därför ser jag heller att man kör på ordentligt så alla grejjer är riktigt uppvärmda rakt igenom innan man ställer bilen för vintern och sedan väntar till man ska ha den igen innan man startar upp den.
Precis min åsikt!
När jag nämnde vevhusventilationen menade jag att det kanske var en av anledningarna till att du önskar att din sambo skulle gasat mer med BMW:n.
När jag hade min 330 (E46) hade jag nämligen problem med detta och många fler med mig! Orsaken? Jo, under dimensionerad vevhusventilation samt kondensvatten i oljan + korta körningar + uteblivna oljebytten. Dock bytte jag alltid olja&filter var 1000mil på den, hade ändå problem med detta.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]