Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#599552
Har ni möjlighet att tipsa några sidor där man förklarar funktionen? Hur fungerar en spridare, insprutningsmunstycke?
Gäller dieslar.
av Rådlös
#599563
Här kan du se en film om moderna elstyrda insprutare:

Äldre insprutare fungerade "mekaniskt". Insprutningspumpen gav det tryck som behövdes, ungefär som fördelaren i en bensinmotor, men här var det tryck på bränslet i stället, som kom i rätt ögonblick. När trycket kom öppnades spridaren av trycket och det sprutade ut. Det finns säkert filmer om det också. Kolla mer på YouTube.
Det är alltså bränsle i alla rör hela tiden, men tryckpulserna styrs av en fördelarliknande grej. Och du vet att det är mängden bränsle som du reglerar med gaspedalen. Luften har en helt egen och "torr" kanal. Det är möjligt att det har funnits spjäll på luftinsuget, men i princip går det lika bra utan. Dieselmotorer går alltid med luftöverskott. Det är den komprimerade luften som är varm, över 800° C som tänder bränslet. Skulle kompressionen vara dålig eller utebli av någon annan anledning, så tänder det inte.
av Rådlös
#599636
Här hittar jag en bra bild på en pump och spridare. En bild säger mer än tusen ord.

Bild

Det är egentligen två delar, A som är en pumpkolv i insprutningspumpen, det finns alltså en till varje cylinder, och E som är själva insprutaren.
Kolven i pumpen rör sig uppåt och trycker ut en mängd bränsle. Detta gör den som jag sa tidigare i rätt ögonblick ungefär som en tändfödelare. Nere vid F ser du som en kammare eller behållare. Samtidigt ser du att F är konisk. När det blir tryck i kammaren lyfts F uppåt av trycket och spetsen öppnar själva insprutningsmunstycket och dieselbränslet sprutar ut.
Allt det här går ju väldigt fort och med högt tryck. Det hörs ju ett smattrande eller knackande ljud från dieselmotorer. Det är F som man hör när den rör sig upp och ner. Samtidigt så måste det ju vara stor presicion på alla delar. Därför är det viktigt att bränslet är rent och av högsta kvalitet. Och har man en dieselmotor i sitt fordon så skall man inte "pilla" på något av detta som man inte har full kunskap om.
Detta är alltså den äldre, mekaniska funktionen. Dagens modernare elektriskt styrda insprutare ser du i filmen från YouTube. Men det är egentligen samma grundprincip.
av kamilenski
#599683
Men dessa elektriska drivs med piezzoelement eller elektromagnetter?

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]