Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Olleskog
Hej!

Jag har nyss köpt 2 st NBB Alpha 225 med Xenonkungens konvertering och håller nu på att montera dem. Jag har dock lite problem och därmed några frågor:

1. Jag tycker det är svårt att hitta ett bra ställe att skruva fast ballasterna (drivdonen). Min bil är en V 70 -97a så det är ganska trångt under huven.
Jag har funderat att sätta dem innanför grillen framför kylaren men jag är orolig att de får ta för mkt stryk där (salt / fukt och dyl). Ett annat alternativ är att sätta dem i plastkåpan ovanför kylaren där det finns spår för relän, och några relän också är monterade. Blir ballasterna varma eller är de värmekänsliga? Kan man sätta båda två på varandra?

Jag letar alltså ett bra tips på var / hur jag kan montera ballasterna?

2. Hur kan jag staga upp X-ljusen? Grillen följer ju med huven upp så det går inte att sätta stag genom grillen. Funkar det att bara staga ihop båda två med varandra?

3. Finns det nån vits med att köpa skyddsglas till dem? Tål de stenskott och dyl. bra?

4. Finns det nån vits att märka dem / stöldskydda dem med en svetsloppa på skruven t.ex. Någon som har erfarenheter?

Tacksam för svar på någon eller alla av punkterna! :)

MVH

Mattias
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
De NBB-ljus vi satte på lastbilen behövde inte något stag utan satt stadigt ändå!! Beror ju dock lite på hur du tänker fästa dessa. Om de ska bultas i stötfångaren eller om det är ett nummerplåtsfäste.

//David
av Olleskog
Tjena nybbe!

Jag har tänkt skruva dem i plattjärn som är fäst i en balk bakom grillen (en del av stötfångaren?). Det ser ut som att de nuvarande ljusen (rektangulära profi) sitter väldigt stadigt. Ljusen kommer alltså att sitta stumt i metall och inte i nån nitad nummerplåtshållare eller liknande.
Användarvisningsbild
av Bosa
Olleskog skrev: 2. Hur kan jag staga upp X-ljusen? Grillen följer ju med huven upp så det går inte att sätta stag genom grillen. Funkar det att bara staga ihop båda två med varandra?
Låter som att du klarar dig utan stag men om det skulle behövas kan du alltid köra med såna här:
Bild

Då kan du öppna huven genom att bara knäppa loss stagen från kulan. Går säkert att få tag på till vettigare pengar än hos qpax.se, tror Hella har en variant av dem också. Men prova utan stag först, låter som att det kan vara stabilt nog.
Olleskog skrev: 3. Finns det nån vits med att köpa skyddsglas till dem? Tål de stenskott och dyl. bra?
Är inne på tredje vintern med mina NBB:are och de börjar se lite blästrade ut, men då jag åker mest i Härjedalen där det sandas vintertid istället för saltas. Ger ju ett större slitage än om man glider omkring på saltade vägar. Ska testa med att slipa dem och därefter maskinpolera.
Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte köpte skyddsplasten, var och är dock osäker på hur bra det fungerar med imma och isbildning. :)
Användarvisningsbild
av ER
Har inga toppstag annat än rör mellan dom tre ljusena och dom sitter stadigt som berget men så sitter dessa på qpax som är bultad i ramen utan kompromiss i form av plattjärn etc fast oavsett så borde fungera lika bra med bara två ljus på originalfäste och då NBB är lätta så är dom mindre känsliga än tex tunga Big Knick.
Har även stenskottsskydden från NBB köpt via xenonkungen på dom så för kaffepengar byts dessa ut efter nåt år och ev stenskott kommer på denna billiga plasbit(135 bagis/st) och inte dyra reflektorn som mer ofta än sällan är lika dyr som hela extraljuset. Har även en omgång svartmålade för sommarbruk då man mindre ofta använder dessa ljus.

För toppstaget så är Nisse Volvströmslösning bättre då fästtstaget för just kulleden i huven är vek i sin grundkonstruktion oavsett om det kommer från Olconstructions eller qpax eller whatever till överpris och försvagas av borrhålet för skruven som skall skruvas in i plastgrillen vid böjen. När jag envisades med toppstag fick jag byta 1 omgång per år(normala misskötta svenska landsvägar) trotts att jag konstruerade om dessa med bla annat material och utförande för att minimera inverkan av borrhålet och hållfastheten vs böjpåverkan. Detta var på den tiden jag körde hårt med tunga Big Knick och senare Navigator innan NBB:s 225:a fanns.
Nisses lösning har inte denna svaga plåtrimpa utan bara raka ögelskruvar som när dom tas bort ger noll åverkan på huv/grill och är "gratis" jmfr köpeslösningar. Byt ut nummerplåtsfästeslösningen i hans lösning mot riktiga bultar och vinkelprofil så har du bergstabilt fäste även för dom tyngsta pjäserna.

För stöldskydd så finns LoceX som på rev2 av NBB 225 fungerar då man fortfarande kan justera ljuset till skillnad på rev1 med sin kulledsfot där man måste lossa på denna skruven men att stöldmärka dom är ju inte meningsfullt då dessa ljus ser ut som vilket annat halogenljus som helst och klåfingriga typer har mera förmågan att förstöra om dom inte får loss saker så hellre att dom gör mindre åverkan på bil men får med sig ljusena än förstör för mera värde än vad dessa ljus kostar.
Har man däremot tex Hella Luminator Xenon som skiljer sig eller Hella Luminator LED som skiljer sig markant så även nån utan kunskap ser skillnaden kan det vara ide att se till att dom sitter fast bättre men oavsett vilket bör man dra slinga för larmet i dom om så tillåts eller baka in stålwire i kabelhärvan till ljuset så man erbjuder lite motstånd för en avbitare.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jag monterade mina ballaster i motorrummet där det fanns plats! Köpte dock förlängningskablar.....

//David

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]