- tor 17 nov 2011, 13:53
Har du möjlighet att pröva med en annan laddare på batteriet så gör det först och främst.
-)

Moderator: Moderatorer
Bowen skrev:Känns som det sakta borde bli sämre..Oftast ja, men ibland rasar en cell direkt.
Fluffen skrev:Har du möjlighet att pröva med en annan laddare på batteriet så gör det först och främst.Jag har ju inte en till dock tyvärr.-)
VolvoB20 skrev:Humm, ok, så klart :)Bowen skrev:Känns som det sakta borde bli sämre..Oftast ja, men ibland rasar en cell direkt.
Brainy skrev:Jag har åkat ut 2-3 ggr för att min laddare vägrat ladda batteriet. Jag har då kopplat på min äldre laddare av modell icke intelligent, dvs den krämar på ström så länge det inte är kortis. Efter någon minut med denna så kunde jag byta till den nya intelligenta laddaren igen och låta den ladda tills batteriet var färdigladdat.Ja jag funderade på om jag skulle göra så med.
Rådlös skrev:Den spänningen, 13,5 volt som du fick fram är den som kommer från generatorn. Stäng av motorn, vänta en stund och mät sedan direkt på batteripolerna, du behöver inte skruva bort något, men allt skall vara avstängt. Den spänning du får då är den aktuella i batteriet.
13,5 volt har du nu fått som en kvittens på att generatorn fungerar (även om den skall kunna ge lite till). Sedan är det ju bara frågan om batteriet kan tillgodogöra sig laddningen, men det märker du genom att mäta regelbundet.
umekille skrev:Gamla batteriladdare orkar köra liv i totalt tomma batterierOk, vad bra, det verkade ju funka för mig med nu det du säger!
nya smartladdare måste ha en liten signalbackupström för att
starta igång sin elektronik för laddcykeln. Likadant som ciggladdare till telefonen
i bilen, den tar inte igång en helt utdöd telefon utan den måste
laddas nån minut via 220v-laddaren sen fungerar det i bilen.
Därav namnet "Underhållsladdare"
ECM innehåller termineringmotståndet f[…]