Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej nu är det så att jag ska köpa en bogiekärra och har kollat lite på tiki trailer och gaupen men är det någon här som har erfarenheter av just dessa två kärror vad det är för kvalitet osv
Senast redigerad av 1 turbo t5, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vet inget ting om dom två du nämner, men i mitt förra jobb så var jag lite inblandad i firmans släpkärror och deras skötsel. Där fick jag lite (måttlig) insikt i olika axelkonstruktioner.
Några fabrikat hade ingensvetsade axlar, medan andra hade öppna axlar. I dom igensvetsade blev det ju så att kondensvatten och annan fukt kom in, men inte ut. (Även om dom var igensvetsade fanns det ju alltid något litet hål där vatten kom in).
Dom andra, där axelgavlarna var öppna kunde vädra ur sig själva när det var vatten i dom.
Du skriver boggiekärror. Jag vet inte om konstruktionen på axeln är likadan som en tvåhjulig kärra, men om den är det så kolla upp hur det förhåller sig med ventilationen inne i axeln.
Fjädringen i axeln var också ett eget kapitel. På vissa gick det att vulka om med nytt gummi. Där det inte gick var det ju naturligtvis ett stort minus för dom kärrorna. Bromsar var ett annat efterhängsamt bekymmer. Kan man smörja eller rostskydda på något annat sätt, så är ju det en fördel. Annars är det ett stort elände. Så erbjuder någon försäljare ett bromssystem som är mer servicevänligt och rostskyddat än det andra, så vet vet du vad du skall välja.
Tack det var bra info att ha i bakhuvudet. det ska jag kolla upp nästa gång jag åker till en försäljare .
Gaupen är ett norskt släp med Axlar och bromsar från tyska AL-KO. Sedan 1985 har Gaupen varit det mest köpta släpet i Norge.Tiki trailer vet jag inte så mycket om och ingen annan heller som jag känner men enligt försäljaren så görs grejerna i Estland men byggs ihop av laxåtrailer i askersund och axlarna kommer från Tyskland.
Det skulle vara kul om någon här har erfarenhet av tiki eller gaupen anledningen till just dessa två är att jag har fått ett bra pris på båda kärrorna
Det där med bromsar är ju ett sorgebarn på många kärror. Jag skulle göra en djupforskning vilken tillverkare som har den bästa lösningen för smidigt självunderhåll.
Det är en Tiki BP300B jag är intreserad av eller en Gaupen A1425 eller A2030.
Det jag ska ha kärran till är att köra jord,grus,rundbal,byggmatrial mm så därför vill jag ha en
kärra som är välbyggd och tål att köra tungt med.

Så det jag undrar är hur det är med bygg kvaliten på Tiki BP300B jämfört med Gaupen ?
Är det lätt att få tag på reservdelar till Tikki så som bromsar, trumor osv?
Är det några vanliga problem med bromsar eller dyligt på Tiki/Gaupen?
Är Tiki lätt att dra efter bilen? vad jag har läst ska Gaupen vara en väldigt lätt dragen och smidig kärra.
av *pettson*
Finishen är högre på Gaupen. Kvaliteten i övrigt densamma. Möjligen är Gaupen tystare att åka på dålig väg med. Men det är lätt och snabbt fixat på Tiki också om man har en timmas fritid.
Reservdelar finns runt hörnet. Som allra längst bort finns det på autoexperten.
Som alla kärror är det att hålla efter vajrarna under släpen. Annars är det samma jobb med underhåll. Samma priser ungefär på delar. Runt 800kr per hjul för backar. Runt 200kr st för vajrar. Det är samma lösningar på alla släp senare än 2000. Att byta en vajer tar runt 15 minuter för en nybörjare. Att däremot justera in 4 hjul så dom tar exakt samtidigt och tar lika hårt. Det tar längre tid för den oinvigde oavsett Gaupen eller tiki.
Dom är helt likvärdiga att dra efter bilen. Smidiga och dom går så jämt och fint på vägen, även om det är ojämnt. Ingen av dom upplevs som tung att dra.
Det du bör tänka på är hur lätt eller svårt det är att få intyg från tillverkaren om du vill regga om släpet. Det är helfordonsgodkända släp där inga modifieringar får göras.
Tikis intyg kostar 500spänn och är ett samtal bort. Du får två dekaler att montera på släpet och du får betala 320kr på sbp för att regga om. Tikis B300BP finns som 1300, 1600, 1800 i exakt samma utförande. Skiljer inte en skruv på dom. Kan vara bra om man skaffar andra förutsättningar för att dra släpet. Du kan regga upp eller ned hur du önskar utan att göra nånting med släpet.
Att mer tänka på är om du vill ha tipp. Kontrollera hur Gaupens är konstruerad. Tikis är ett skämt och fungerar inte alls om du har nåt hundratal kilo på släpet, långt fram. Släpet är nämligen aldrig konstruerat med tipp egentligen. Det som används som tipp är att dragtriangeln pressas nedåt tills första hjulparet lyfter och vips har man skapat en tipp. Problemet är att hela släpet väger på tippveven. Ingen bra lösning.
Tusen tack för all info *pettson* nu vet jag lite mer om släpen och det var bara att du tog upp det där med att typa om släpen det ska jag kolla upp hur det är med Gaupen.
Tipp klarar jag mig utan och vad jag vet så har inte Gaupen tipp på några av sina boogie kärror.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]