Jag vet inget ting om dom två du nämner, men i mitt förra jobb så var jag lite inblandad i firmans släpkärror och deras skötsel. Där fick jag lite (måttlig) insikt i olika axelkonstruktioner.
Några fabrikat hade ingensvetsade axlar, medan andra hade öppna axlar. I dom igensvetsade blev det ju så att kondensvatten och annan fukt kom in, men inte ut. (Även om dom var igensvetsade fanns det ju alltid något litet hål där vatten kom in).
Dom andra, där axelgavlarna var öppna kunde vädra ur sig själva när det var vatten i dom.
Du skriver boggiekärror. Jag vet inte om konstruktionen på axeln är likadan som en tvåhjulig kärra, men om den är det så kolla upp hur det förhåller sig med ventilationen inne i axeln.
Fjädringen i axeln var också ett eget kapitel. På vissa gick det att vulka om med nytt gummi. Där det inte gick var det ju naturligtvis ett stort minus för dom kärrorna. Bromsar var ett annat efterhängsamt bekymmer. Kan man smörja eller rostskydda på något annat sätt, så är ju det en fördel. Annars är det ett stort elände. Så erbjuder någon försäljare ett bromssystem som är mer servicevänligt och rostskyddat än det andra, så vet vet du vad du skall välja.