Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
#582243
Aldrig tänkt på det förut, men finns det någon tabell eller liknande på friktionsvärdet på bromsbelägg?
Står det kanske t.o.m. på förpackningen?

Låg friktion längre bromssträcka, hög friktion mer värme och risk för överhettning.

Ni kunniga, vad vet ni?
av *pettson*
#582245
Eftersom det lär vara företagshemligheter hur beläggen uppför sej, så lär det inte vara nåt man bara råkar få tag i.
Annars får du vända dej till nån större tillverkare och prata med deras tävlingsavdelning.
Dom sorterar sina belägg efter dom kriterierna på ett mer öppet sätt.
Sen råder ofta en missuppfattning om hur friktionen fungerar. Det är inte så att man tar och klämmer om bromskivan med friktionsmaterial så är allt frid och fröjd sen.
Man måste istället upp i en temperatur där beläggen smittar skivan med friktionsmaterial som fäster på skivans yta. Det materialet gnider mot belägget sen och skapar nödvändig friktion. Det är det som gör att bromsar som kanske känns lite svaga tar mycket bättre efter en hård vända. Dom har då fått ny beläggning och tar mycket bättre.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#582477
Larzan skrev:Aldrig tänkt på det förut, men finns det någon tabell eller liknande på friktionsvärdet på bromsbelägg?
Står det kanske t.o.m. på förpackningen?

Låg friktion längre bromssträcka, hög friktion mer värme och risk för överhettning.

Ni kunniga, vad vet ni?
Nja, fungerar inte riktigt så... det är inget negativt med ett högre friktionstal, dock handlar det om att hitta rätt belägg för rätt användningsområde.

För vardagskörning är det inget man behöver fundera på över huvudtaget, utan det blir mer intressant vid extrema situationer som vid tex bankörning.
Där gäller det att hitta rätt belägg för typen av körstil, bil, bana osv... igentligen handlar det om att hitta ett belägg som trivs inom det temperatur område som det kommer att arbeta inom.

Friktionstalet varierar dessutom ofta beroende på temperatur, tex:

Bild

Många "sportbelägg" har ett högt friktionstal redan vid låg temperatur för att det ska ta ordentligt redan vid låga temperaturer och man ska tycka att man har köpt belägg som bromsar bilen "jätte bra". Fast det i verkligeheten kanske inte alls påverkar bromssträckan utan bara tillåter ett lägre initiellt lägre pedaltryck...

.
av Larzan
#582806
Verkar ju vara lite olika hårdheter i bakningen av beläggen.
Bild

eller om det är skivan som är olika hård som skapar denna fördjupning.
Bild

Anledningen till funderingen är om man ska åka med husvagnen i Norge nästa sommar, så lär det behövas riktigt bra bromsar som ska tåla både bil och husvagnen.
av *pettson*
#582812
Inget av ovanstående.
Det beror först på att bromskolven inte har samma storlek som belägget. Plåten som utgör belägg sviktar när vi börjar sätta några tons press på den. Där börjar problemet, det ihop med att belägget gått väldigt kallt i periferin, alltså för lite hård bromsning, det gör att skivan äts upp där det går varmare och helt enkelt inte slits där det går kallare. Problemet växer sen när nästa omgång belägg sätts på en skiva som har påbörjat inslitet spår.
Innan belägget gör sitt jobb bra, är det väldigt mjukt. Det är för att belägget ska formas efter skivan då man monterar mot gamla skivor.
Problemet med nymonteringen är att då avverkas inte något material på skivan utan bara på belägget. Vips har man svarvat bort beläggmaterial och skivan kommer att se ännu värre ut när det slits, för den kommer fortfarande att slitas i samma spår.

Skivan på bilden är utdömd för länge sedan. Trots detta har du eller någon annan satt minst en uppsättning belägg till på den.
Totalt får en skiva slitas 1mm per sida. Sen är skivan slut. Den får inte svarvas ned till mindre mått eller på annat sätt avverkas till att bli jämn och fungera igen.
Om skivan påbörjar att få en så slitagebild du har, är skivan direkt utdömd, den ska inte användas mer.

Ändå vågar jag lova att minst 60% av svenska folket åker runt med undermåliga bromsskivor som absolut inte håller måttet och konstigt nog säger inte heller varesej privatmekaniker eller verkstäder någonting alls. TROTS att det ingår i service på dom flesta märken att både mäta och bedöma bromsskivorna, när det gäller hemmamekar så hoppas jag att man är så kunnig att man faktiskt säger till. Men kanske är det dom absurda priserna på märkesdelar (även eftermarknad till vissa) som gör att många struntar i ett byte tills det helt enkelt inte går längre.

På med nya skivor och nya belägg bara. Du behöver inte vara nervös över hur det ska prestera. Du behöver inte ha förstärkta bromsar.
Men bromsa MER med dom nya sakerna både nu och då. Se till att dom blir ordentligt varma då och då, så ska du se att dom håller längre och får ett helt annat slitmönster. Man brukar rekommendera att ABS systemet ska slås i en gång per vecka för toppenbromsar 90-100km/h-0km/h). Ca 1 gång per månad som rent underhåll. Att man använder ABS systemet är för att då har du bromsat så hårt du kan och systemet sköter det hela så du inte plattar till några däck eller så. Mer hetta kan du inte få på kortare tid. Kör bilen direkt när du fått stopp på den. Låt den INTE stå stilla. Det kan nämligen skapa en del problem med oljud och vibrationer i bromsarna.
Fungerar din husvagn som den är tänkt så sköter husvagnens bromsar husvagnen när påskjutet börjar och bilens bromsar sköter bilen och det lilla påskjutet vagnen utgör utan problem. Bromsarna är inte små på volvos modeller.
Ska du åka till backiga ställen där bromsning kan vara problem så gäller att först se till så det som skjuter på är ordentligt välservat. När servades husvagnens bromsar senast? Då menar jag isärplockat, bedömt, ihopplockat, utjusterat och framförallt synkroniserat? Så alla hjulen tar lika (ifall du åker boogie). Det brukar göras väldigt sällan nämligen.
Ska du ut och åka i rejält backiga partier så rekommenderas inte fotbromsning överhuvudtaget. Då rekommenderas motorbroms mestadels. För oavsett hur stora och bra bromsar du har så får dom inte tillräcklig kylning i låt säga 50-60 km/ i rejäl nedförsbacke. Dom blir helt enkelt överhettade oavsett.
Användarvisningsbild
av Vojje
#586865
Vettigt är att svarva/byta skivor vid byte av belägg och givetvis vid det omvända.
Finns det verkligen de som inte gör det?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#586875
Vojje skrev:Vettigt är att svarva/byta skivor vid byte av belägg och givetvis vid det omvända.
Finns det verkligen de som inte gör det?
Jag känner ingen som svarvar sina skivor om de inte har slagit sig, vilket jag inte heller direkt känner någon som råkar ut för...

Så.... ja det finns definitivt folk som inte svarvar sina skivor vid beläggbyten...


.
av umekille
#586889
Våra Ljungbytraktorer har bromsarna inkapslade i oljebad
ändå vid hård körning kan dem gå mot 90 ibland 100grader
men ligger oftast vid 70-80grader
av *pettson*
#587393
Vojje skrev:Vettigt är att svarva/byta skivor vid byte av belägg och givetvis vid det omvända.
Finns det verkligen de som inte gör det?
ÄR det vettigt att svarva skivor?
Menar eftersom dom flesta skivor får slitas 1 mm per sida för att sen kastas i normalfallet. 850 och 70 serien har 1,5mm per sida. (Max 26mm i skivtjocklek och min på 23mm)
Att svarva en sliten skiva vid beläggbyte brukar innebära att skivan hamnar under tolerans oavsett hur vacker den är efter bearbetning.
Menar inget ovanligt med 1mm djupa slitspår i en skiva.

Ofta har det med skivans pris att göra om man ska gå under tolerans, när en ny skiva kostar drygt 300spänn så är det svårt att motivera en svarvning som inte är gratis. Inte ens när skivorna kostar 500spänn är det motiverat.
När skivorna kostar 1000-1200kr st så är det betydligt enklare att motivera det. Men då är det återigen till att ta reda på hur reglerna ser ut. Att inte följa reglerna är att inte vara fackmannamässig. Reglerna finns av goda skäl.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]