Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

De som verkligen VET får garanterat svara inte här.

Allt som skrivits här är ju bara gissningar.
Sannolikt kommer dragvikterna sjunka med mindre motorer. Jag grundar detta på att startförmåga i motlut ingår i kraven när max släpvagnsvikt fastställs för ett fordon.

Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha vikter och dimensioner som fastställts enligt direktiv 92/21/EEG. De i direktivet angivna högsta tillåtna värdena beträffande längd, bredd och höjd får dock överskridas. I 92/21/EEG står följande:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 085:SV:PDF
3.3.3 Motorfordonet som drar en släpvagn skall kunna starta fordonskombinationen - lastad till sin högsta tillåtna belastningsmassa - fem gånger i en uppförsbacke med 12% stigning inom fem minuter.

Jag har räknat ut drivkraft i antal kN vid låga varvtal för D5 och 2,5FT. Kopplingen begränsar antal gånger starten kan genomföras inom viss tidsrymd pga värmeutvecklingen. Motorer som kräver högt varvtal i starten är en nackdel då kopplingen måste sliras mer med kraftigare värmeutveckling som följd. Både D5 och 2,5FT är erkänt bra lågvarviga motorer att dra släpvagn med. Men även om 2,5FT presterar bättre än D5 rent prestandamässigt i de flesta fartregister (acc och toppfart) så vinner D5 helt klart i dragkraft vid igångsättning. Antalet drivande hjul som finns bestämmer tillsammans med friktionskoefficienten mellan däck och vägbana den praktiska nyttan av bilens tekniska drivkraft. Tyvärr har jag inte gjort motsvarande beräkning för t.ex. T4 men en snabb blick på effektkurvan och utväxling gör att jag direkt kan säga att T4 har lägre drivkraft vid igångsättning. Föga överraskande. Därför tror jag att vi kommer att få se sänkta släpvagnsvikter med de nya motorerna om de blir mindre än dages T4. Ett exempel på detta är ju DRIVe som har klenare startförmåga i motlut och därmed lägre dragvikt.

Max. dragvikter V70II (kg):
D5 = 1800 (aut=2000)
2,5FT = 1600
T4 = 1600
DRIVe = 1300 (klen startförmåga i motlut)

Drivrafter för V70II i kN vid olika varvtal med fullt kopplingsingrepp (manuell):
(Transmissionsförluster uppskattade till 7%)

D5 på 1:a växeln:
8,9 km/h @ 1000 rpm = 11,1 kN
13,3 km/h @ 1500 rpm = 16,6 kN

2,5FT på 1:a växeln:
9,4 km/h @ 1000 rpm = 8,6 kN
14,0 km/h @ 1500 rpm = 11,6 kN
15,9 km/h @ 1700 rpm = 12,7 kN

EDIT: Ordet dragkraft rättat till drivkraft
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Vad man vet idag är ju att volvo typar en bil med en mindre motor för en lägre dragvikt.

/Martin
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]