Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zazza
Är det svårt att LB reg en xc90 mycket jobb tex att ta bort bak sätena och vad är böterna om sätter in sätena igen och har åkande där bak?
av rd350
Ring bilprovningen, teknisk upplysning så får du reda på vad som gäller. Mycket ändras fram och tillbaka så det som gäller nu kanske ej funkar efter årsskiftet. Beträffande böterna så i varje fall får du kasta ut de åkande och det är kanske inte så kul om man är en bit hemmifrån?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vet inte böterna men du får ett föreläggande om registreringsbesiktning, alltså du blir tvungen att typa tillbaks den till personbil. Sen lär man även tänka på att om något händer så har man uppgett felaktigt uppgifter till försäkringsbolaget om man har en lb-reggad men sätter tillbaks baksätet. Det innebär att om något händer så kan man både bli utan ersättning (trafikförsäkringen gäller dock) och bli anmäld för bedrägeri.
av mikebike
Tjänar man något på detta fortfarande?
Jag har för mig att ambitionen var att stegvis ta bort skatteskillnaden.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag vill också minnas att man knappt tjänar nåt längre.
Sedan skulle jag nog gärna betala ett par tusenlappar extra i skatt för att slippa den beklagliga snikstämpel som alla dessa gamla häckar med lastgaller bakom förarsätet förde med sig. Tycker knappt man sett dem alls på ett par år nu.
Användarvisningsbild
av MechaniX
crumpets skrev:Jag vill också minnas att man knappt tjänar nåt längre.
Sedan skulle jag nog gärna betala ett par tusenlappar extra i skatt för att slippa den beklagliga snikstämpel som alla dessa gamla häckar med lastgaller bakom förarsätet förde med sig. Tycker knappt man sett dem alls på ett par år nu.
Kan bero på att kravet på lastgaller är borta, en EU eftergift.. Men man tjänar som sagt inga större pengar på lb-reggning längre.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du har tur så kan du få dispens för extrasäten, vet att det var så förr eftersom det rullar en hel del Suzuki Jeepar med det tillägget. Säkert har reglerna ändrats nu, men ring till bilprovningen och fråga vetja, borde vara bästa sättet att få raka besked.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och sist men inte minst, när du pratat med dom, skriv i tråden här vad svaret blev!
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]