Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Eftersom det är lite fix som behövs göras med en bil som har OBD2 så skulle jag nu vilja skaffa kabel/läsare som man kan använda sig av i livet... Men det verkar finnas hur mycket som helst på marknaden, så tänkte fråga om ni har tips på vad man bör skaffa? Önskemål: (om möjligt)

- Ska klara av att läsa SAMTLIGA felkoder, inte enbart motor osv
- Gärna klara av olika bilmärken, Volvo V70 -99 och BMW e39 är dock ett måste
- Då jag har laptop är display inte nödvändig, ifall man kan få alla funktioner via kabel och mjkvara
- Funktion värderas högre än pris

Vill gärna ha både förslag på läsare och även för/nackdelar med olika modeller

Mvh
av *pettson*
Tja eftersom du har krav som är höga ur diagnos och undersökningssynpunkt så är det också stora pengar som gäller. Det finns inga billiga läsare med piratprogramvaror eller fria programvaror som klarar flera bilar och djupare in i systemen samtidigt. Det blir istället flera 1500kronors maskiner för att lösa problemet med urläsningen.
Sen var det att komma djupare in, det gör ingen i princip. Trots att det utlovas guld och gröna skogar.
Du har isåfall tagit steget upp på låg nivå bland verkstäder. Då gäller andra pengar och andra möjligheter än du förmodligen tänkt dej.
Till exempel LAUNCH x431 är en utmärkt maskin och dess lilla modell diagun får du loss begagnad för runt 8-10.000kr.
Men den tar också ett antal bilar och lika djupt som man kan se i orginalsystemen.
Naturligtvis finns det flera maskiner men alla ligger i den prisklassen. Vill du ta steget upp till en full maskin pratar vi om 25-35000.
Okej, nej verkstadsnivå behöver jag väl inte lägga mig på...
Skulle kunna tänka mig lägga kanske 2000, helst inkl mjukvara, men kan tänka mig att gå upp lite också om man får mycket mer för pengarna då.
Bör denna räcka till det mesta? Kan det vara ett hyfsat köp, eller är det för dyrt? http://www.kjell.com/?item=48225&path=3 ... ,317000000

Om man kollar på märkesspecifika läsare så finns ju tex en sån här: http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/ind ... cts_id=616
Kan man tänka sig att en sådan bör klara i princip allt till de BMW modellerna som finns listade där? Kopplas den vidare in i datorn sen? För man ser ju ingen display iaf...

på denna sida finns mycket: http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/ind ... ath=1_4_23
Kan man få något tips där, behöver iaf kunna kolla airbags/ABS osv men det bör ju de flesta klara?
av *pettson*
Det finns en förklaring till varför det är dyrt att kunna se djupt och göra mycket. Det är licensbelagt av tillverkarna att få acess till dom djupare nivåerna på styrdonen. Alla nivåer omfattas inte av skyldigheten att kunna läsas ur licensfritt.
Det här gör naturligtvis att både tillverkare av utrustning och programvara ser sina chanser att ytterligare fläska på priset för licenserna.
Hade det varit så enkelt att allt vore gratis eller superbilligt och kom in överallt så hade inga verkstäder som iallfall är fristående bekymrat sej om att köpa svindyr utrustning.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]