Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Just det där att jag kom för långt från nackskyddet upplevde jag som en följd av för högt svankstöd, så att överkroppen kom för långt fram. I gamla 900 exempelvis sitter jag så jag känner nackskyddet med håret om jag inte är nyklippt, det gjorde jag aldrig i v70-01:an. Sen har jag läst nånstans att Volvo uppgraderade stolarna efter några år på v70N, kanske detta dom fixat med? Och sådär superjättegrov var väl inte Pettson, med dom måtten ska man ju absolut få plats i en standardbil från Volvo det är ju ingen liten citybil för trånga gränder det handlar om. Förresten kommer ni ihåg när amerikanska polisen fick låna några 850 för utvärdering, jädrar vad trånga dom var när 2 stora am. poliser fulla med utrustning i jackan hade pressat sig in :mrgreen:
Ex om helljuset slås av och på med en knapp bak i bagageutrymmet så sänks den uppfattade komforten för föraren ganska snabbt.
Skulle vara på en fransk bil i så fall :D Vi har nog olika uppfattning om vad begreppet komfort innefattar. I sak kan ju en knapp eller spak kännas mer eller mindre komfortabel när man manövrerar den, men det gör ju en skruvmejsel och hålslag också. Enligt min uppfattning är inte reglagen så dåliga att de inverkar på den totala komfortupplevelsen på dessa bilar.
När jag däremot provar nyare V70 (05 och framåt) så fungerar nackstödet perfekt? Ändå ser det ut som om det är mer eller mindre samma stolar, så vad har hänt här?
Jag har en nollsexa så jag vet inte hur det är på de äldre modellerna. Vad de har gjort är ju uppenbart, de har flyttat fram nackskyddet en aning :D
Att V70N går mjukare än S70 är det ingen snack om, däremot känner jag som förare inte den kontrollen som man känner i S70in. Och det är säkert som du säger, när man höjer komforten så får man göra avstamp från kontrollen.
Fast jag säger inte att man får göra avstamp (du menar nog avkall) på kontrollen. Jag upplever inte att jag har sämre kontroll på min XC70 än vad jag hade på min S70. Att bilen känns annorlunda och mer destanserad innebär inte nödvändigtvis att jag har sämre kontroll. Efter att ha kört XC70:n ett tag lärde jag mig hur den uppförde sig och kändes. Skulle jag sätta mig i en annan bil, kanske ännu större, så hade jag fått lära mig på nytt.
Kan tillägga att min mekaniker nämnde att det var många folk som klagade på V70N för att de för jobbigare att köra än den äldre modellen. Enligt honom beror det på något svänghjul som man förminskat för att spara bensin men vad vet jag?
Mekaniker snackar en massa och folk lyssnar på dem. De är som alla andra yrkesgrupper, en del vet vad de snackar om och andra... de bara snackar. Vet man då själv inget så är det lätt att tro på det de säger. Finns som sagt inom alla yrkesgrupper.
Förövrigt kan jag tillägga att även jag uppfattar sittkomforten som mycket högre i V70N, det är alltså manövrerings komforten som jag inte alls är nöjd med.
Det är en smaksak. Jag gillar min XC70 och tycker att det mesta känns bra. Ur den aspekten finns det inget jag saknar från min gamla S70 som vid en dikrekt jämförelse bara kändes rå, omodern och primitiv. Men en del vill. Jag vill påstå att det är så stor skillnad i karaktär mellan min gamla trimmade och sänkta S70 och min nuvarande XC70, att en jämförelse inte låter sig göras utan vidare.
Så att det blir rätt... ryckigheten kan jag inte uttala mig om. Min automatväxlade XC70 växlar inte lika smidigt som min gamla automatväxlade S70 gjorde. Det kan kanske vara något fel, till exempel att övre motorfäste är slitet. Min gamla manuella 850 GLT -97 gick inte att växla lika snyggt och smidigt som de andra bilarna jag haft innan den. 850:n var hemsk att växla, men det kan ju vara en smaksak. Det jag menar med att mekaniker snackar en massa betyder inte att en mekaniker automatiskt har fel, han, eller hon, kanske vet en massa om detta fenomen. Jag vill bara framhålla att bara för att någon säger något i kraft av sitt... öh... ämbete... så behöver det inte stämma. Hur många gånger hör man inte folk skylla sin egen oförmåga på "datan" eller något annat? Jag tycker absolut att du skall testa några olika bilar. Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt kört en manuell V70N. Det måste vart en -05 eller nyare eftersom jag slogs av hur mycket skönare jag satt i den än min egen S70. Vad jag inte minns var växellådan. Hade den var konstig eller orsakat konstiga växlingar borde jag lagt märke till det. Nu var det en hyrbil och den var i princip ny.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]