Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den dubbla vikten på bogserlinor och vinschar tycker jag är ett bra riktmärke.
Behövs mer kraft än man tror om man sitter riktigt fast och då kan det vara skönt med saker som håller och inte sviker en när de behövs för annars är det ju ingen idè att ens ta med skiten...
Händer ju ibland att man sätter traktorn i ett surhål och skulle nån då komma med en 5tons vinsch så skulle det ju knappt vara ide att försöka... Då e de en annan traktor eller lastmaskin som gäller med riktigt bogservajer, kätting är bannlyst.
håller med. frågan var ju ett hjälpmedel om föraren fastnade med sin 745:a. Kör jag en Jeep i terrängkörning behövs kraftigare grejer. Då drar man ofta uppför. Då räknar man med ca 1,5 ggr bilens vikt.
Sitter jag med 1500 kg fast i lera, behövs ca 300-450 kg drag. Är det en brant backe, säg 35 grader (70%) krävs 1200-1350 kg drag. Då blir lutningen dominerande och friktionsmotståndets faktor minskar snabbt.
Men fastnar man i något dike, kan en billig vinsch med 6-900 kg drag vara guld värd.
(Men drar jag en annan lastmaskin med min egen, föredrar jag kätting framför vire. Dels är den stum, samt snärtan den inte iväg om den går av. Även billigare och enklare att fästa.)
av *pettson*
umekille skrev:med ett brytblock ändrar man på förhållanden
de är en krok med en trissa på
man kopplar vinchens vajerkrok i bilen och
brytblockets där man skall dra mot.
Visst är det så, med ett brytblock så kan man få dubbelvajer och med flera 4 vajer osv. Men problemet med sån tanke är väl att man har drygt 10-15 meter vajer, som blir hälften så lång med ett block. Frågan är om man har nåt duktigt stadigt 5 meter bort. Eller kanske 7,5 meter bort. Eller ännu närmare om man behöver ett block till, för varje block förloras vajerlängd. Det är därför dom flesta jag vet om satsar på enkelvajer och stadiga saker. För att nåt att fästa i, sällan finns inom ett par meters håll.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]