Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av morson1
Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, men provar här.

Har en fråga om tratten som brukar sitta innan luftburken på de flesta bilar (i någon form).
Den brukar ha formen som den översta på min bild nedan:

http://i55.tinypic.com/f1gtjq.jpg

Det borde ju ge att luftens hastighet först ökar när den åker genom mynningen, men sedan minskar eftersom trattens diameter växer.
Då undrar jag varför man inte gör tratten som den undre på min bild, så att hastigheten istället ökar? Har försökt googla utan att hitta
svaret. Läste någonstans att lufttrycket minskar om hastigheten ökar, är det därför man vill minska hastigheten, för att öka trycket?
Den översta tratten blir mer flödesvänlig då man kan utnyttja radien för att dra in mer luft som sedan sprids ut jämnare i luftburken. Utformningen av den undre gör att man inte kan utnyttja radien på tratten + att man skapar ett motsånd för luften som är på väg in.
av morson1
Nu var jag lite lat och orkade inte rita fullradietrattar, men det var tanken. Hursomhelst hittade jag nu denna bilden:

http://i242.photobucket.com/albums/ff31 ... um2/vs.jpg

Nu gäller det iofs förgasartrattar, vet inte om det är applicerbart på luftburkens intag?
Där ser man ju hursomhelst att nr.5 (som liknar min bild) inte är bra. Men med fullradie
verkar det bli en helt annan sak. Förgasartrattar verkar ofta ha något större diameter vid
mynningen för att sedan smalna av mot förgasaren, då borde man väl kunna göra så även
med burkens tratt?

Förstår hur du menar med att luften får motstånd på vägen in, men om man sätter tratten
i fronten så den matas av fartvinden? Då borde det bli bra flås på luften tycker jag?
av *pettson*
Matar du luftburken med direktluft ifrån fronten har du snart problem. Så fort bilen kommer upp i lite fart så får du ett svagt övertryck in i burken beroende på hur väl du lyckats med direktluften. Massmätaren uppskattar inte detta övertryck i sina mätningar när luften ska in i motorn mjukt jämnt och fint. Hade det varit en förgasarvariant kanske det till och med hade varit lite bra. MC tillverkare körde hårt med *ram air* ett tag. Dom glömde berätta att mc:n var tvungen att komma upp i 180km/h innan dom små uttagen gjorde nån som helst form av miniöverladdning. Men det sålde bra och såg häftigt ut..
av morson1
Funk skrev:Luftburken i en vanlig bil skall även agera som ljuddämpare av insugsljudet..

/Thomas
Jo det vet jag, men jag gillar (o)ljud. :wink:
*pettson* skrev:Matar du luftburken med direktluft ifrån fronten har du snart problem. Så fort bilen kommer upp i lite fart så får du ett svagt övertryck in i burken beroende på hur väl du lyckats med direktluften. Massmätaren uppskattar inte detta övertryck i sina mätningar när luften ska in i motorn mjukt jämnt och fint. Hade det varit en förgasarvariant kanske det till och med hade varit lite bra. MC tillverkare körde hårt med *ram air* ett tag. Dom glömde berätta att mc:n var tvungen att komma upp i 180km/h innan dom små uttagen gjorde nån som helst form av miniöverladdning. Men det sålde bra och såg häftigt ut..
Du får gärna utveckla på vilket sätt LMM inte gillar det eventuella övertrycket? Att det skulle leda till felaktiga värden? Verkar ju ändå vara ett antal främst amerikanska bilar i modern tappning som förses med ram air, hur får de detta att funka då? Jag är novis i ämnet, men av vad jag läst mig till så anses det göra märk/mätbar skillnad redan kring 45-60mph, alltså runt 100 km/h. Men vad vet jag.. :???:

EDIT: Men om vi bortser från frontmatning, vore det förkastligt eller inte att montera en tratt likt den nedan som ersättning för originalsnabeln?

http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/air_horn1.jpg

Förutsatt då att jag inte sätter den i fronten, men heller inte på ett ställe där den tar varmluft.
OBS! Jag menar nu inte att jag ska tjäna någon vidare effekt på detta, men kunde det bli lite trevligare insugsljud vore jag glad. Men vill ju inte göra något som sänker effekten..

Med originalsnabel menar jag nr.12 på denna sidan:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... rchString=
av *pettson*
Är det ljudet du är ute efter kan du likagärna borra hål i burken på kalla sidan mot karossplåten. Det ekar och låter i balkar och springor. Det gör naturligtvis inget positivt men heller inget negativt mer än oljudet. Det är ju inte så att tillverkarna är helt tappade bakom flötet. Skippa tratten om du nu inte vill göra dej onödigt omak och lägga ut onödiga pengar. Det kommer hursomhelst inte att göra nåt för bilen.

Jo tillverkarna har ju så fina siffror gjorda. Vore ju elakt att sälja nåt som inte fungerar?
Kan inte komma på nån som kört certifierade effektcykler eller andra cykler med ramair som naturligt inslag.
Det är ju märkligt eftersom det fungerar så bra? Eller så är det mer en upplevd känsla än det är en som är mätbar.
Positiv inverkan kan det ju säkert ha, om man har en bil som är programmerad för övertryck som fladdrar på utsidan av spjället.
Med andra ord en bil som möjligen kör med mapsensor istället för luftmassemätare. Men även där är det mycket begränsat.
Att få ett fladdrande tryck, alltså ömsom övertryck om än aldrig så litet kontra ett undertryck som sej bör, när massmätaren ska börja finmäta flödet förbi mättungan. Det har aldrig någonsin gjort nåt bra för en bil eller nåt annat fordon. Varje stöt skulle generera mer bränsle till bilen eftersom inflödet skulle öka, och varje sänkning av trycket till normalnivå skulle generera en minskning av bränslet. Spännande åkning på svenska vägar med andra ord. Spännande i den mån att det bör rycka nåt fördjävligt.
Fundera på hur det ska bli i massmätaren där du åker bakom en lastbil som för övrigt får hela din bil att vandra lite i sidled och vara allmänt nervös. Är den luftströmmen särkskilt konstant? Nej det skulle ge dej en fantasisk åkning som du sällan skulle glömma.
Nej antingen konstrueas systemet för detta från början eller så låter man det vara.
av morson1
*pettson* skrev:Är det ljudet du är ute efter kan du likagärna borra hål i burken på kalla sidan mot karossplåten. Det ekar och låter i balkar och springor. Det gör naturligtvis inget positivt men heller inget negativt mer än oljudet. Det är ju inte så att tillverkarna är helt tappade bakom flötet. Skippa tratten om du nu inte vill göra dej onödigt omak och lägga ut onödiga pengar. Det kommer hursomhelst inte att göra nåt för bilen.
Anser inte att karossidan är tillräckligt långt ifrån hetluften men men. Har tagit in era åsikter men kan ändå inte sluta ogilla originalsnabelns utformning. Ofta får ju biltillverkare kompromissa i utformningen av olika detaljer, av olika anledningar.

Får väl se om det blir tratt eller inte, men det jag egentligen ville ha svar på var ju om "min" trattform var sämre än den gängse typen. Enligt bilden jag hittade med olika trattyper verkar den helt okej.
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]