- tis 04 okt 2011, 18:52
#573435
Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, men provar här.
Har en fråga om tratten som brukar sitta innan luftburken på de flesta bilar (i någon form).
Den brukar ha formen som den översta på min bild nedan:
http://i55.tinypic.com/f1gtjq.jpg
Det borde ju ge att luftens hastighet först ökar när den åker genom mynningen, men sedan minskar eftersom trattens diameter växer.
Då undrar jag varför man inte gör tratten som den undre på min bild, så att hastigheten istället ökar? Har försökt googla utan att hitta
svaret. Läste någonstans att lufttrycket minskar om hastigheten ökar, är det därför man vill minska hastigheten, för att öka trycket?
Har en fråga om tratten som brukar sitta innan luftburken på de flesta bilar (i någon form).
Den brukar ha formen som den översta på min bild nedan:
http://i55.tinypic.com/f1gtjq.jpg
Det borde ju ge att luftens hastighet först ökar när den åker genom mynningen, men sedan minskar eftersom trattens diameter växer.
Då undrar jag varför man inte gör tratten som den undre på min bild, så att hastigheten istället ökar? Har försökt googla utan att hitta
svaret. Läste någonstans att lufttrycket minskar om hastigheten ökar, är det därför man vill minska hastigheten, för att öka trycket?