Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#559491
Volvo Personvagnar ger nu sina kunder en möjlighet att kombinera den bränslesnåla start/stopp-tekniken med en automatisk växellåda. Med den nya start/stopp-tekniken, som först introduceras med den turboladdade tvåliters dieselmotorn D3, sänks koldioxidutsläppen med 10 g/km - vilket motsvarar 0,4 liter lägre bränsleförbrukning per 100 km.

Med början i september 2011 kommer den sexstegade automatiska växellådan med start/stopp-funktion att bli tillgänglig i D3-versionen av fyra modeller från Volvo: S60, V60, V70 och S80.


”Att hela tiden minska koldioxidutsläppen från de konventionella motorerna är en viktig del av vår strategi att uppnå nollutsläpp. Det är det effektivaste sättet att på kort sikt sänka koldioxidutsläppen i hela vårt modellsortiment. Arbetet pågår parallellt med vårt innovativa arbete med olika tekniska lösningar för eldrift”, säger Peter Mertens, forsknings- och utvecklingschef vid Volvo Personvagnar.


Att kombinera start/stopp med en automatisk växellåda är en betydligt större teknisk utmaning än den manuella start/stopp-version som redan finns i de flesta av Volvos modeller. Motorn måste starta igen omedelbart när föraren flyttar högerfoten från bromspedalen till gaspedalen.

Snabb respons
”Vi har fokuserat på att uppnå samma snabba respons som du får i dagens konventionella automatväxlade modeller. Reaktionen är så snabb att det känns som om bilen börjar accelerera direkt när motorn startar på nytt”, förklarar Peter Mertens.


Tekniken utnyttjar bromstrycksmätning för att stanna och starta motorn. Start/stopp-systemet är programmerat för att stänga av motorn omedelbart när bilen står stilla (0 km/t).
En elektrisk pump håller oljetrycket uppe i den automatiska växellådan medan motorn är avstängd. Systemet omfattar också en mer avancerad startmotor.

Bantad femcylindrig motor
Tvålitersmotorn D3 levererar 163 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Den femcylindriga tvåliters turbodieseln introducerades 2010 i helt nya Volvo S60. Den finns nu i samtliga modeller från Volvo Personvagnar.
Den femcylindriga D3 är i princip samma motor som den väletablerade 2,4-litersdieseln, men volymen har reducerats genom kortare slaglängd för att optimera bränsleförbrukningen.


De piezoelektriska bränslemunstyckena minimerar förbrukningen genom extremt snabba och precisa insprutningspulser under högt tryck. Det ger en extremt effektiv förbränning. För att bilen ska få ännu bättre köregenskaper har turboladdaren finjusterats så den ger ett stort vridmoment redan vid låga varv.

Lägre bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp (EU, kombinerad) med automatisk växellåda och start/stopp har nu sänkts till:

S60 5,4 l/100 km 142 g/km

V60 5,7 l/100 km 149 g/km

V70 5,7 l/100 km 149 g/km

S80 5,6 l/100 km 148 g/km
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligat rubriken.
#559817
NisseHult skrev:En av bilprovningens grundlagar har varit att automatförsedda bilar inte ska gå att starta med växel i.
Men är man något stort i Sverige så går det tydligen att ändra på lagar och regler lite hur som.
"Money talks"
Att kalla bilprovningens regler för "grundlagar" är kanske att ta i, men menar du att bränslebesparande teknik måste vara underställd bilprovningens regler? Kan det inte i vissa fall vara bättre att se över deras regler och anpassa dem efter tekniken än tvärt om? Jag förstår hur du tänker - om tekniken inte fungerar som avsett så ökar denna teknik risken för en olycka och därför skall en automatväxlad bil aldrig kunna startas med växel i. Jag köper det resonemanget till viss del, men jag har dock en känsla av att teknikerna på Volvo tänkt även på detta och har något fiffigt system som förhindrar olyckor av denna typ.
av *pettson*
#559848
Utan att veta nåt om tekniken i bilen så antar jag att den fungerar precis så som det gjort i många år på andra håll.
Lådan ställs på neutral när motorn stängs av.
Till och med på traktorer i ett antal år nu där det är mer eller mindre standard med elstyrda automat eller halvautomatlådor så ställs traktorn på neutral om du stänger av den på växel.
#559868
Jag ser inte skillnaden för föraren då man stannar vid rödljuset... eller i bilkön.

Du trycker på bromsen och står stilla, du släpper bromsen och åker iväg.
Om motorn då stannar automatiskt eller ej påverkar inte vad du tänkt göra.

Risken kommer ju om du kan kallstarta bilen med D-läget i, men det går ju inte. Dessutom måste man ju hålla på bromspedalen samtidigt.

Om du däremot trycker på startknappen, lossar bältet etc. så kommer motorn förbli avstängd, och du är tvungen att återstarta med knappen, med läge N eller P. Precis som i dagens S/S bilar med manuell låda.
#559879
Om man har Keyless och S/S kan det väl iof bli intressant när man stannat i garaget, när går den över från S/S-stopp till "riktigt stopp"?

Aha, stod kanske det i inlägget ovan, går den över till riktigt stopp om bältet lossas?
#561470
llesrof skrev:Att kalla bilprovningens regler för "grundlagar" är kanske att ta i, men menar du att bränslebesparande teknik måste vara underställd bilprovningens regler?
1975 fanns det inget som hette "bränslebesparande teknik" och jag fick inte ha en "Flygande-start-knapp" på min aut-bil. :(

Jag köper det resonemanget till viss del, men jag har dock en känsla av att teknikerna på Volvo tänkt även på detta och har något fiffigt system som förhindrar olyckor av denna typ.
Ja, vi får hoppas att det blir mer eller mindre barnsäkert.
#570454
Vi har precis det här systemet på jobbet i våra dieselpassater med automatlådor. Funkar alldeles utmärkt faktiskt. Lite beroende på omständigheterna om den stänger av eller inte (om motorn inte är varm stängs den inte av, om AC'n jobbar för fullt stängs den inte av etc) men man blir aldrig störd av det förutom när man kör den första gången och får panik när motorn "dör" vid rödljuset. En kollega startade om bilen varje gång under en halv dag för att han inte fattade att han bara behövde lyfta foten från bromsen för att den skulle morra igång :)

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]