Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om man skall ge sig på att byta ut grenröret (på motorn) till avgassystemet på säg en Volvo 850 så är den ganska varm när man har varit ute och kört med bilen. Så om man ställer bilen med öppen huv utomhus (i det klimat som vi har på denna höstkant) så att allt skall svalna, hur länge bör man vänta innan man kan ge sig in och meka?
av *pettson*
g00ey skrev:Om man skall ge sig på att byta ut grenröret (på motorn) till avgassystemet på säg en Volvo 850 så är den ganska varm när man har varit ute och kört med bilen. Så om man ställer bilen med öppen huv utomhus (i det klimat som vi har på denna höstkant) så att allt skall svalna, hur länge bör man vänta innan man kan ge sig in och meka?
Lagom länge tills du kan hålla i sakerna utan att bränna dej? Det går inte att ange en tidsram eftersom förutom tempen, vind, fuktighet osv påverkar, förutom det faktumet att hur hårt bilen körts och hur länge påverkar grenrörstemperaturen du ska utgå ifrån vid beräkningen.
av *pettson*
g00ey skrev:Ok, det låter som att mellan tummen och pekfingret borde c:a 30-45 minuter räcka gott och väl.
Kan inte ge nåt svar på det eftersom jag inte förstår hur du räknar ut det med okända faktorer.
på bilverkstad kan det komma kunder som ska vänta undertiden man byter avgasrör och då kan det bli varmt om händerna. har drabbat mig många gånger. bara bita ihop och byta :D
av *pettson*
Nexus skrev:på bilverkstad kan det komma kunder som ska vänta undertiden man byter avgasrör och då kan det bli varmt om händerna. har drabbat mig många gånger. bara bita ihop och byta :D
Ja det är inte ovanligt.. Värst är det vid anslutningen mot kat.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]