Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På ett forum för Alfaägare hittade jag en likanande tråd och det var riktigt roligt att läsa om vad folk ställt till med både på vägarna och i garaget. För Alfaägare måste det finnas rika källor att ösa ur men även vi Volvoägare har säkert något att bjuda på. Själv tänkte jag bjuda på ett äventyr från min gröna ungdom och min första bil, en Fiat.

Fiaten skulle få ny motor, ung och full av tillförsikt och självförtroende satte jag i gång med att plocka ut den gamla. Jag var systematisk och dokumenterade noga allt jag gjorde för att inte behöva tveka när den nya och betydligt starkare motorn skulle på plats. Efter några dagars hårt arbete i svärfars garage satt så utbytesmotorn på plats. Alla anslutningar var på plats och nu skulle det ju bara vara att starta bilen, vilket gick alldeles utmärkt. Glad i hågen gav jag mej av på första provrundan med den nya motor som dessutom mer än väl motsvarade förväntningarna på en två liters Alfa/Fiat twincam med dubbla Weber 45:or och sportfilter.

Inte så lite stolt över min kompetens i garaget och det faktum att bilen gick som ett skållat troll beslutade jag mej spontant för att hälsa på en god vän och visa honom reslultatet. Döm om min förvåning när bensinen tog slut ;-) Ingen fara, tänkte den nyblivne trimminingsexperten, plockade fram reservdunken och fyllde på fem liter i den nu torra tanken. Stolt fortsatte jag till den gode vännen och konstaterade på vägen att man kunde se hur bränslemätaren undan för undan sjönk på ett sätt den inte gjort med den gamla 1600 motorn med mer beskedlig förgasarbestyckning.

Jag hostade in på en bensinmac, tryckte mina sista pengar i sedelautomaten och gav mej sedan av med en rivstart... utan att kolla att vilken växel jag hade i. Av någon anledning hade jag petat i backen när jag stannade med det resultatet att jag for in i en då sprillans ny 745:a.

Min Fiat 125 blev sej aldrig riktigt lik medan 745 mest fick lite fula repor på stötfångaren. Det var vid detta tillfälle jag bestämde mej för Volvo.

Vedermödorna med att få nya motorn på plats besparar jag både er och mej själv i från än så länge men jag kan ju nämna startförsök utan tändstift, påfyllning efter oljebyte utan att skruva i oljepluggen innan och annat som säker de flesta har varit med om... Hoppas jag... :-D
av Gabber
Hahaha. Man lär sig av sina misstag. :lol:
av Carpediem
he he,
alla gör vi våra misstag i både trafiken å verkstaden,
men man får ju försöka att se de från den positiva sidan och ta lärdom av det,

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]