Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#560235
jag råkade fylla på lite för mkt olja, tappar då ur genom att tömma oljefiltret ett par gånger. har gjort denna proceduren 2-3 gånger. men nu den fjärde gången var filtret helt tomt när jag skruva av det !!?? bilen hade då varit avslagen 2 timmar. jag startade bilen 30sek och filtret var fyllt igen.

Detta är ett blått biltema filter.

Är det den berömda backventilen som är orsaken? Folk spekulerar i att biltemas filter inte har dessa? (jag har hela tiden trott att detta var en skröna)

Mer kunnigt folk på detta forum har dock förklarat att den såkallade backventilen sitter inuti motorn.

Eller finns det någon mer logisk förklaring till detta fenomen? ska inte filtret vara fullt hela tiden för att kunna smörja motorn direkt vid start?
av *pettson*
#560278
Till att börja med finns filtret nederst. Det gör att oljan lär inte rinna ut nånstans åt nåt håll och tömmas hursomhelst sålänge bilens oljenivå överstiger filtrets botten. Pumpen är av roterande drevtyp och den rinner inget igenom tillbaka hursomhelst heller om den är i skick. Pumpen innehåller fjäder och kolv som justerar oljetrycket och den stänger när inget tryck finns, så fungerar tätningen i den så är den ytterligare en blockering. Fungerar inte sätet i den så lär ditt oljetryck vara lågt som attan vid körning.
Sen går oljepumpen direkt till filtret. Är filtret helt tomt så har inte filtret matats med nån olja från pumpen.

Sen är det som vanligt med skrönor. 99,9% av mindre vetande och ibland nån som haft otur eller en felaktig produkt. Tillsammans är det alltid ett generalfel utan dess like som ingen vågar reklamera eller överhuvudtaget nämna hos biltema men det går alltid bra att skriva 1000 rader om det i forum?. Man ser det ganska ofta på ett visst annat forum att biltema är källan till det onda. Motorer för 100.000 stycket har gått upp i smulor efter biltemas saker, är det inte luftfilter så är det oljefilter eller den fula oljan som är så full med grus att den går att sanda med. Men ändå har ingen vågat reklamera detaljen och krävt ersättning för skadorna? Konstigt? För min egen del så spelar det ingen roll om det är 3000 eller 40.000 i skador. Reklameras ska det och nån ska betala det eftersom inte jag gjort fel.
#560786
jag fick även en teori av en medlem här på forumet som lyder såhär:

"Oljefiltret fylls inte om motorn inte är igång(filtret sitter under oljenivån i sumpen)
har du så mycket olja så att det fylls endå, skulle jag inte våga starta motorn.Om vevaxeln går i oljan kan det spränga både oljetråg och block."
av *pettson*
#560879
Filtret sitter inte under oljenivån i sumpen. Jag garanterar.. Däremot står botten på sumpen ungefär i nivå med botten på filtret.
Och oljan kan inte ta sej till filtret utan att motorn är igång.
Användarvisningsbild
av len
#562968
Hur det funkar är skrivet ovan. Men tänk på en sak; det är inte trycket som som smörjer, det är oljan som redan finns där på lagrerna och bildar en hinna när du startar. Sedan pumpas oljan runt då den varma måste kylas ner dvs pumpen kommer in. Men hur vet du att filtret är tomt? du måste då väga det jämfört med ett nytt tomt! Det finns olja kvar även om det bör rinna ut lite när du vänder på det.
Vidare; vad för motor?

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]