Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

heej!

jag tänkte höra om chassinummret skiljer sig nått mellan en 242 och en 240.. jag har nämligen en 242 som är reservdelsbil men väldigt fin, och en 244 som är mindre fräsh.. går det att byta chassinummer från en 244 alltså till 242? finns ju folk som kortar 244or..

sen tänkte jag höra hur det är under regbes. kollar dom bara motornummer på kamrems kåpan eller även på motorblocket? så dom verkligen kollar alla nummer.. nån som vet?
Det här är en sådan fråga som du skall ställa direkt till Bilprovningen eftersom det är dom som ställer upp reglerna. Dom är kontaktbara och svarar för det mesta på mail, telefon och har även "frågor & svar" på sin hemsida.
Jag har kollat med vägverket hur det förhöll sig med identitetsbyte av en kaross och fick svaret att oavsett karossernas ursprung eller hur bytet går till är det ett olagligt förfarande även om det skulle ske mellan 2 identiska fordon. Inte ens en reservdelskaross kan lagligt få ett begagnat chassienummer utan den helt oanvända tidiga 50-tals PV-karossen som bysmeden köpte på Volvo i maj 1952 kan endast användas som museiföremål eller som uppbyggt fordon av senaste årsmodell som just nu är 2011 (eller möjligen 2012).

På samma fråga hos sbp ett par år tidigare fick jag svaret att det inte skulle möta några hinder.
vid reg bes så kollar dom det instansade motornummert
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]