Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
Det var den apparaten jag ville slippa bygga....Jim Lundberg brukar ha klart för sig så problemet med avmagnetiserade svänghjul finns ju, dock har jag aldrig själv varit med om det. I detta fallet låg det nära till hands då förre ägaren monterat ny spole och jag bytte övriga detaljer, men man ska aldrig sluta förvåna sig över dåliga eftermarknadsdelar! Något jag tycker är lite märkligt är att det sitter ett svenskt Stefa-system på en tysk Zündapp, jodå det är original för jag har ytterligare en likadan Mustang med samma motor. Kanske kom motorn till Sverige utan tändsystem. (sorry att jag diskuterar moppar på detta forum :oops: )
Användarvisningsbild
av isak
prova med en borrmaskin med hylsa på svänghjulsmuttern givetvis utan monterat tändstift o ett friskt stift anslutet och jordat på lämpligt ställe. ja förmodar du inte har "rena" brytare från fett. det kan räcka med fukten från handsvett vid monterigen. ha även lyset på moppen påslaget hjälper lysspolen till att återskapa magnetismen i svänghjulet.

hur känns svänghjulet då du drar runt motorn för hand?
Isak
Användarvisningsbild
av vetten
NisseHult skrev:Nix igen.
Länken beskriver hur man bygger en magnetiseringsapparat som man magnetiserar svänghjulsmagneter med,
ingenting om hur man får igång dom genom att "springa" igång dom...
Tja ?:-/ Jag trodde att ni ville ha hjälp med att magnetisera ditt svänghjul igen men om inte den här länken hjälper dej att förstå problemet och att det ska gå att göra enklare så får det vara ditt problem. Jag har aldrig fattat att det alltid måste finnas en ENKEL väg till en lösning av problemet man har, utan att man ibland MÅSTE gå en liten omväg för att få det att funka. Det är inte alltid så att den enkla vägen leder till resultat utan den är oftast "snålvägen" och som nästan för det mesta leder till expertisens väg, utan den enkla vägen blir oftast den svåraste eller den dyraste och tro mej nu och där talar åtminstone jag av erfarenhet.
Så envisas du så kanske du lyckas om du har tur, eller också så tar du Jimms väg och han är expert på detta, men du kanske är smartare än han vad vet jag.
Själv ville jag bara hjälpa :-O)
Synd att du inte uppskattade hjälpen.

Hoppas att "rd350" gillade länken :mrgreen: Eftersom det var han som ställde frågan från början och inte du "NisseHult" :roll:
Användarvisningsbild
av isak
vad menar du vetten?
tror du fattat nada!
är inte frågan om att springa igång utan göra en permanent lösning den okomplicerade vägen!

svänghjul bygger upp sin magnetism själva om de "somnat" misstänker att trådskaparen vill ha den ENKLA hjälpen som jag försöker förmedla. han gör ju givetvis som han vill, lätta eller svåra vägen?
Isak
Användarvisningsbild
av vetten
isak skrev:vad menar du vetten?
tror du fattat nada!
är inte frågan om att springa igång utan göra en permanent lösning den okomplicerade vägen!

svänghjul bygger upp sin magnetism själva om de "somnat" misstänker att trådskaparen vill ha den ENKLA hjälpen som jag försöker förmedla. han gör ju givetvis som han vill, lätta eller svåra vägen?
Isak
Gör som ni vill men det är erat problem och om du inte fattar min länk till Jimms mekhörna så får det vara ditt problem. Men testa ni till "förbannelse" den enkla vägen som ni skriver om och lyckas ni så kanske det funkar ett tag och sen tillbaka till ruta ett igen.

Som sagt. Jag skiter i hur ni gör eftersom jag bara ville hjälpa er att lösa problemet permanent.

Dumsnålt blir enligt mej Dyrsnålt.

Skyll er själv :-O)

Och NEJ jag har inte FATTAT NADA utan jag VET :-)-) Mer hjälp kan jag tyvärr inte ge er ?:-/
av Amarace
rd350 skrev: Något jag tycker är lite märkligt är att det sitter ett svenskt Stefa-system på en tysk Zündapp, jodå det är original för jag har ytterligare en likadan Mustang med samma motor. Kanske kom motorn till Sverige utan tändsystem. (sorry att jag diskuterar moppar på detta forum :oops: )
Även Ilo som ju är tysk var det så på (Stefa var vanligast, men även Noris och Bosch fanns).

Angående att få till magneterna genom att "köra" tvivlar jag på, isåfall skulle ju magneterna aldrig kunna bli dålig på ett svänghjul som körs med, men det sker ju att det blir sämre o sämre o helt plötsligt startar inte moppen/motorcykeln.

Och svänghjul som man har liggandes fick jag lära mig att man ska lägga järnskrot i på magneterna, så gör jag på alla mina svänghjul och dom håller magnetismen.

Och apparaten som Jim gjort fungerar ju inte lika smidigt på Stefa, dom har alusvänghjul.
av rd350
Tackar för alla synpunkter! "Vetten", jag gillade länken!, har tidningen själv och ska nog se till att bygga den där apparaten nån dag när man inte har nåt att göra...
Användarvisningsbild
av vetten
rd350 skrev:Tackar för alla synpunkter! "Vetten", jag gillade länken!, har tidningen själv och ska nog se till att bygga den där apparaten nån dag när man inte har nåt att göra...
Kul att du gillade länken och hoppas att du kan få ditt svänghjul magnetiserat igen så att moppen funkar sen.

Önskar själv att jag inte sålt min moppe för 40 år sen :x hade varit kul att haft den kvar nu :-)-)
AC problem V70 2016 D3

Jag hr nu fått felkoderna avlästa och d[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?