Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av asb33
Hejsan

Jag kör en volvo FM lastbil (årsm 2005) till vardags. I instruktionsboken finns en sida där detta står:

Bild

Problemet jag har är att jag skulle vilja modifiera AC'n (förslagsvis med lite silvertejp, inget permanent) så att all luft tas inifrån när man slår på återcirkuleringsknappen. Detta för att undvika dålig luft som jag tycker ändå ibland letar sig in.

Luftintaget på framsidan av lastbilen på passagerarsidan är ju försedd med ett stängbart lock som stängs när man slår på återcirkuleringen. Det locket är ju tättslutande, så det är ju inte där denna "extra" luft tas in. Jag kan dock inte se några andra lufthål, så frågan är helt enkelt, vart sitter dem/det och hur tejpar man enklast igen dem?

MVH
av xxargs
att man har en avsiktlig läcka beror på att luftkvaliten i fordonet inte skall bli för dålig och föraren kanske somnar lättar när syrehalten sjunker och CO2-halten ökar.

detta är en ren säkerhetsgrej och är nog inte så bra att pilla med detta...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört fordon där re-cirk verkligen stänger 100% och ingen lukt alls kommer in, dessa har haft en timer som har öppnat igen en stund så att luften inte ska ta slut.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]