Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Har sökt i jagrullar forumet om skador på underrede men hittar inte riktigt den information jag vill ha.. ställer därför frågan här.

Jag ska först säga som det är - jag är newbie när det gäller bilar och bilmotorer.
Men byta däck har gått bra - ända tills nyligen!

Storyn är följande : vinterdäcken skulle bytas ut på vår Volvo och jag fick uppdraget av min far. Domkraften som användes är denna http://www.jula.se/hydraulisk-domkraft-2-ton-229518 och jag brukar i vanliga fall sätta en träkloss mellan underredet och domkraftens lyftpunkt, men just då fanns det inga klossar.

Hade lite stressigt och tänkte att det skulle gå bra ändå - vilket det gjorde 3 lyft av 4. Det fjärde lyftet, när jag skulle byta däck på en av framdäcken, märker jag att bilen sjunker ner lite. Vad tusan tänker jag och dubbelkollar att domkraften står på fast mark. Det gör den. Gulp.

Kollar under bilen och ser detta, under passagerarsidan (dåliga bilder, mobiltelefon) :

Bild

Bild

Ska tilläggas att på bilderna ser det ut som en lätt/ytlig skrapa men storleken på bucklan uppskattar jag till ca barnknytnäve i storlek och ca 3-4 cm djup.
Känner mig oerhört dum.

Mina funderingar är :

- Hur allvarligt är det att köra omkring med en sån här skada på underrede ; Risk för kraftiga rostskador osv?
- Hur mycket kostar det att åtgärda en sån här skada? Är inte bra på bilar som sagt och överlåter gärna till proffs.

Tack på förhand!
Ticken skrev:Vad är det för bil, årsmodell osv?

/Ticken
Sorry, informationen uteblev.
Det är en S70, -99.

Tillägg:
Ska även tilläggas att jag inte använde de rekommenderade lyftpunkterna/ställena.
De lyftpunkter (ser ut som små handtag i metall) som finns på bilens sidor är, tror jag, avsedda för den medföljande domkraften som är vinglig och ser skör ut.
Det har som sagt gått bra hittills så länge träklossar använts.
Lyfter man någon annanstans än dom rekomenderade lyftpunkterna så måste man veta vad man hålls med!
Nåväl, misstaget är redan gjort, och du kommer aldrig göra om det! :wink:

Kan tyvärr inte se bilderna då jag sitter på jobbet, och dom spärras av vårat filter.
Så jag kan inte komentera huruvida du ska åka runt med det eller inte, men gör som så att du åker med bilen till en bilplåtslagare så får du ju ett pris på en gång!
Även om det finns bilplåtslagare här så kan det vara svårt att utifrån ett par kort göra en bedömning som är vettig..
Vad jag kan se är det golvplåten som fått sig en törn. (mycket vankig skada) Du kan utan vidare dra på lite underredsmassa på skadorna så händer inte mer. Hade du lyft likadant på en "mjukare" bil hade du tryckt upp hela tröskeln.
Tack alla för tips och råd!
Känner mig lugnare. Tröskeln ser okay ut men just att gropen/bucklan är 3-4 cm djup oroade mig...trodde först att det var bensintanken som fått sig en buckla...ja, ni ser hur illa mina kunskaper är. Men jag kollade att en identisk "fyrkantig" form fanns på andra sidan så det är nog golvplåten ja.

Ska spana in underredsmassa och "hockeypuckar" hos biltema!

Kollade in Jula och såg lite underredsmassa :

http://www.jula.se/underredsmassa-001321

http://www.jula.se/underredsmassa-1-kg-621011

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 us[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]