Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Hur tänker man som förare när man kör om på motorväg. Körde en lånad V70 på E4:an och det var inte så många bilar ute och körde. Ligger i 110-120km/tim då en bil kör om mig och kör in mindre än 5m framför mig med resultat som stenskott på rutan. Det finns inte en bil till framför oss eller bakom oss, men han skulle in precis framför mig. Detta händer ibland även i blött väglag med vattensprut på rutan som följd. VARFÖR skall man in precis framför en bil efter omkörning när det ändå inte finns någon mer framför eller bakom. Vid denna tidpunkt på året borde ju vi bilister tänka på detta så vi inte sprutar upp sten, dubb mm på bilen bakom. Tänker inte människor på hur dom kör eller struntar dom i det. Jag är i alla fall rädd om min bil och tänker på detta då jag kör om andra.
av PTV
Ja, det är väl som du själv skriver att folk är väldigt noga så länge det handlar om sin egen tillvaro men struntar oftast i andras förrän de själv blir drabbade.Därav landets nuvarande Allians framgång (tyvärr) med sköt dig själv och skit i andra konceptet.

Bild
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror att det beteendet mera härrör sig av ren o skär okunskap, idag kör man bil
med vänster hand då det är så mycket annat som också skall göras samtidigt som man förflyttar sig.
När jag tog körkort så fick man lära sig att inte gå in förrän man såg HELA den omkörda bilen i ytterspegeln !
Numera driccker man drycker, SMSar, pratar i Luren, byter CDn, läser morgontidningen och en del sminkar sig !!!!!!
Så det blir inte såå mycket "tänk" kvar att ratta bilen säkert.
Låg igår på Nynäsvägen i 75 km/t när en Tradare kommer med 90 knyck rakt upp i häcken och lade sig bakom
mindre än 3 meter bakom mig. Det är 70 km/t här förstås. Vågade inte röra någon pedal överhuvudtaget utan
släppte bara gasen tills vi rullade i 30 km/t. Han kunde inte köra om i det läget. Sedan trampade jag gasen i botten
för att ta av vid nästa avfart, rädd för hämnd ! Vill inte bråka med 40-50 ton energi precis. Men rädd blev jag.
Dessa fenomen har kommit de senaste 10 åren och tycks öka i omfattning dessvärre.
:-O)
Användarvisningsbild
av Severin
wissel skrev:JagLåg igår på Nynäsvägen i 75 km/t när en Tradare kommer med 90 knyck rakt upp i häcken och lade sig bakom
mindre än 3 meter bakom mig.
Dessa fenomen har kommit de senaste 10 åren och tycks öka i omfattning dessvärre.
:-O)
Det är sorgligt att dom gör så här, när jag möter tradare som ligger alldeles för nära så ser det riktgt illa ut.
Jag är väl inte guds bästa och har själv gjort så och har väl "mognat" på mig med åren och insett hur idiotiskt detta är och anpassar avståndet.

Det tråkiga är att det räcker med en handfull av dessa dårar så drar ni alla oss över en och samma kam
Användarvisningsbild
av opA
Ja de här händer för ofta... häromveckan trodde jag att någon kastade en stenbumling på bilen när en bil körde om och körde in mitt framför näsan på mig och bromsade.. en Peugot.......

Så jag gjorde vad de flesta här inne kommer tycka är korkat men ilskan i mig vid de tillfället var faktiskt lagom hög för att nu har jag fått nog.. så jag körde om fanskapet, körde in ett par meter framför honom.. körde ut lite på väggrenen där de va fint grus liggande.. och tryckte på bromsen några gånger =) Sen dess låg han rätt långt bakom mig... Ha säger jag åt honom.

Ska tilläggas att när jag kör om bilar så kör jag alltid, när de är fritt framför, in en bra bit framför...
av llesrof
Folk har väl alltid gjort så? Problemet är att många åker runt utan stänkskydd och då sprutar det både det ena och det andra från bilen. Tidigare var det lag på att bilar skulle vara utrustade med stänkskydd men av någon anledning anses det inte nödvändigt längre. Poblemet är alltås inte att folk kör in snävt, problemet är att många inte har stänkskydd. Stenskott och stänk på bilen får jag även om ingen kör in snävt framför mig.

Finns det förresten inte redan en tråd om detta?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Folk är väl i trafiken som folk är mest, dom lever i sin egen "bubbla" och det enda som existerar i den "bubblan" är dom själva och deras eget mål.
Användarvisningsbild
av CabBO
Det är absolut skillnad med i varje fall stänk på rutan om man kör in precis framför bilen eller om man kör in längre fram från bilen i blött väglag. Stenskott, dubb mm får större träffsäkerhet mot front, huv och ruta ju närmare en bil du kör in framför.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]