Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sjuksköterskan
Hej på er !

Jag brukar normalt lämna in min bil för skifte av hjul och anledningen till det är att jag, när jag skulle byta själv för några år sedan, råkade dra av en av hjulmuttrarna, huvudet satt kvar i fälgkorset och resten i bilen. :| Märkligt eftersom det ju brukar "ta stopp" så att säga när man dragit åt ordentligt, men den här gången kändes inget egentligt motstånd trots att eder sjuksköterska drog och drog och till slut gick muttern av. :( Tar för givet att det var en aluminiummutter som måste dras åt med ett visst moment, för en stålmutter kan ju knappast vara så svag att en sjuksköterska med handkraft kan dra av den och eftersom jag saknar momentnyckel, och heller inte haft någon större lust att skaffa en, så har jag därför lämnat in bilen efter detta för att undvika ett nytt missöde.

Nu ser emellertid muttrarna lite dassiga ut, tror de flesta hängt med i över tio år nu, så nu har jag beställt ett gäng (20st) kromade hjulbultar hos min lokala Volvo-handlare. Min antagligen rätt korkade fråga är; visst är väl dessa tillverkade av stål ? (Volvo-handlaren visste inte). För inte kan man väl kroma aluminium ? Om de är tillverkade av stål så borde de väl också "ta stopp" när man drar åt med ordentlig handkraft ? Tänkte att jag i så fall skulle kunna byta hjulen själv, under förutsättning att jag inte riskerar att dra sönder en mutter, då lämnar jag hellre in bilen igen. Och visst går det väl bra med stålmuttrar till lättmetallfälgar ?

Alla synpunkter välkomnas varmt !

Vänligen
Forumets sjuksköterska
av mikebike
Mutter = hona, bult/skruv = hane.

Ja, det går utmärkt att kroma aluminium, men man tillverkar varken hjulbultar eller hjulmuttrar av aluminium.
Inte ens den första april. :wink:
Användarvisningsbild
av isak
vitrost spränger stålbulten på AL fälgar!
Isak
av rd350
Problemet med avdragna bultar beror ofta på den som dragit åt dem sist! Full ös på mutterknackaren ger knappast rätt moment! Rena anliggningsytor på fälg och bromsskiva, lite (LITE!) tunnflytande rostskydd på dessa (aldrig kopparfett) spänn sedan bultarna med ca 120nm så är det aldrig några problem. Vet du inte "historiken" om dina bultar, lägg upp dem sidan om varandra, jämför längden på den gängade delen, är de inte lika långa har de garanterat varit för hårt spända! (de har sträckt sig) Glöm ej att efterdra hjulen om något tiotal mil.
Användarvisningsbild
av isak
duktigt!
dra dina bultar med inställt momentskaft på hösten.
garantrar jag att de kan sitta som fan när våren kommer? kan du svara varför de fastnar?
OBS gäller aluminiumfälgar.
spännande att följa ditt svar!
Isak
av rd350
Bultar som "fastnar" beror oftast på att de är spända för hårt i en alufälg utan "stålhylsor" ingjutna i fälgen. Hylsorna fanns alltid tidigare på alla Volvos fälgar men slopades runt 99- 00 nån gång. Har du sen en fälg som ergar mot skivan så blir problemet ännu värre. Upplever att problemet är störst på fyrbultat (?)
Användarvisningsbild
av isak
ja du vet ju om varför den "växer i bredd"
Isak
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]